Sommerstengt med Stine Sjølie

Vi bruker sommeren til å høre med fagfolk fra alle sider av bordet om hva som gir dem vann på den kreative mølla.

93809 5e2e0 original
Markedssjef Stine Sjølie i Obs.
  • Navn: Stine Sjølie
  • Stilling: Markedssjef i Obs

Heisann Stine! Hva legger du i kreativitet?

– Kreativitet for meg er nyutvikling. Noe ukjent, uprøvd og noe vi ikke på forhånd vet effekten av. Med andre ord er det for oss markedsførere stor risiko knyttet til å teste nye kreative løsninger. Men så er det derimot ingenting som slår effekten av kreativitet når det virkelig treffer!

Kan du huske en gang kreativitet har reddet dagen?

– Kreativitet kan redde enhver dag, i mindre eller større skala. Sist gang den virkelig reddet dagen min var for noen uker siden da vi skulle ut med ny kampanje for Obs. Målet med denne mai-kampanjen var å ta en posisjon på festdrakter hvor vi ønsket å få frem at festdrakter er et smart, rimelig og mer folkelig alternativ til bunad. Den kreative ideen landet deretter på at vi, på en humoristisk måte, skulle ta bunadspolitiet på kornet og gi kundene våre smarte svar de kan gi til bunadspolitiet når de går med festdrakt. Det kan selvfølgelig slå feil å tøyse med erkenorske bunader, bunadspoliti og dialekt. Dermed kjentes det godt i magen da kampanjen gikk live og vi ventet i spenning på reaksjoner. Heldigvis skapte kampanjen stort engasjement, blant annet NRK P3 som publiserte en egen sak basert på kampanjen «om festdrakter er innenfor», samt mange andre medier som også slang seg på debatten. Da reddet kreativitet både dagen og salget kan man si!

Hvilken rolle spiller kreativitet i jobben din?

– Det spiller selvsagt en veldig stor rolle. Enten det gjelder å finne de store kreative kampanjeideene som vekker oppmerksomhet og er relevante for målgruppen, eller det er de mindre kreative løsningene som i sum bidrar til at merkevarene vi jobber med får ønsket effekt. Målet er jo å få oppmerksomhet fra målgruppen slik at vi når igjennom til de med relevant budskap. Uten kreativitet forblir vi anonyme og irrelevante.

Hvor kreativ blir sommerferien?

– Med barn på fire og syv år blir nok ferien både forutsigbar og litt kreativ. Vi kommer til å nyte sommerdagene på hytta med krabbefiske, is, bading, båtturer, små byggeprosjekter, brettspill, svarteper, oppdagelsesturer og badminton i hagen. I tillegg er Obs hovedsponsor når Ole Gunnar Solskjær og Manchester United kommer til Ullevaal i slutten av juli. Så jeg gleder meg til både fotballfest og ferie.

– God sommer!

***

Gi høstsemesteret et faglig løft, Kreativt Forum arrangerer Creativity First 11. september, den viktigste fagdagen innen kreativ kommunikasjon.