Spesialister på reklame

I Storgata midt i tjukkeste Oslo sitter det fire folk (og to små hunder) i et lite rom rundt et lite bord og lager reklame. Møt Tante Randi Reklamebyrå, hovedstadens nyeste stjerne på reklamehimmelen.

88907 3d6b6 original
Fra venstre: Tante Randi, Tore Woll, Zakarias Nadir, Glenn Haugen og Turid Woll. Foto: Sigve Aspelund

– Det foregår et paradigmeskifte i reklamebransjen. Vi er i langt større grad blitt spesialister på hvert vårt område, mens det blir stadig færre av de store generalistene som har ansvar for hele kundereisen. Sånn sett er Tante Randi spesialister på reklame, med kjernekompetanse på kommunikasjon, forteller Tore Woll.

Woll sluttet ved årsskiftet i Llowbank, som han var med å starte opp i 2013. Med på flyttelasset til Tante Randi kom det kreative teamet Glenn Haugen og Zakarias Nadir. Og ikke minst: Michel Sterk, som er markedssjef i bettingselskapene Folkeautomaten og Casinostugan. Ved å være med over til nytt byrå har kunden bidratt betydelig til en mykere overgang.

– Vi har hatt en pangstart rent produksjonsmessig fordi vi har med Folkeautomaten og Casinostugan, understreker Woll.

Tante Randi har i praksis holdt på siden november 2017, og fram til nå har det i hovedsak vært jobbing med å gjøre budskapet til Folkeautomaten norskere.

– Vi måtte endre litt kurs på merkevaren, og siden det har vært mange større jackpot’er i de siste, har vi dreiet kommunikasjonskonseptet mer mot gevinst. Vi ville vi få frem at det er umulig å unnslippe den norske folkesjela uansett om du vinner, det er noe du ikke kan kjøpe deg fri fra.

– Det er antakeligvis sykt idiotisk å starte byrå med den du er gift med, men det har gått overraskende bra.

Alt-mulig-Turid

En smooth overgang til ny arbeidsplass ble ikke minst sikret ved at Tores ektefelle valgte å bli med som både eier og medarbeider. Turid Woll, som er utdannet AD og har erfaring både fra byrå- og kundesiden, fyller alle øvrige roller: prosjektledelse, personlig assistent, administrasjon, regnskap og kantine. Blant oppgaver hun har hatt i Tante Randi nevnes «hente kjøttkraft til Glenn» og «arrangere kino/lunsj-møte».

– Planen er å lage det hyggeligste byrået i Norge. Det er det jeg har lyst til, og jeg tror jeg får nok å gjøre, slår Turid fast.

Tore utbroderer:

– Det er antakeligvis sykt idiotisk å starte byrå med den du er gift med, men det har gått overraskende bra. Vi ville at Tante Randi skulle bygges rundt kulturen, og ikke en forretningsmodell. Å kjempe for kreativiteten, og å tro på hvilke enorme verdier det kan gi for kunder, er det samme som å bygge en trygg havn for kreatører.

Samtidig vektlegger de at det er reklame Tante Randi skal drive med.

– Vi skal være ærlige på hvor vår kompentanse slutter og ikke selge noe vi ikke kan levere på et høyt nivå. Det er konsekvensen av å sette kulturen først. Du kan buzzorde så mye du vil, de beste kreative miljøene i verden har det samme til felles: de setter folka først, sier Woll.

Omfavner samarbeidet

– Vi er et reklamebyrå, og det innebærer å lage løsninger og uttak som faller naturlig under det. Men vi er et lite miljø, og kan ikke alt, så vi må samarbeide. Det funker fordi vi har fått et stort nettverk over tid, og har tilgang på mange folk som er mye flinkere enn oss på mange andre aspekter ved marketing.

Av samarbeidspartnere nevner han blant andre Släger og det digitale strategibyrået We Are Int. Det er for øvrig i lokalene til sistnevnte at Tante Randi for tiden hospiterer.

– For at samarbeid skal fungere i praksis, må vi respektere andres kompetanse, men samtidig være tydelig på hva som er vår. Derfor er vi ingen generalist, men en spesialist. En Tante Randi som fyller et faglig hull der det måtte lekke litt, forklarer Tore.

– Vi likte at Tore hadde lyst til å lage et byrå hvor det er mulig å kose seg på jobb hver dag.

En omsorgsperson, men ingen pushover

Det unge, kreative teamet Glenn Haugen og Zakarias Nadir går snart inn på eiersiden i byrået, der Tore og Turid i dag eier 100 prosent.

– De er mye av ryggraden, krykkene og gåstolen til Tante Randi. Pluss at de er usedvanlig hyggelige og flinke gutter, sier Tore, som har tatt på seg rollen som kreativ leder.

– Vi likte at Tore hadde lyst til å lage et byrå hvor det er mulig å kose seg på jobb hver dag. I denne bransjen jobbes det såpass mye at det er viktig å ha det gøy mens det står på. Og da er det ikke så farlig om vi er fire eller 70 ansatte, sier Glenn og Zakarias.

Sistnevnte har et års jobberfaring fra Irlands største byrå, DDFH&B i Dublin. Tilbake i Oslo teamet han opp med Haugen, og de møtte opp hos Llowbank og bortimot insisterte seg til praksisplass.

– Gutta bare jobba seg rett inn og opp. Etter veldig kort tid var det umulig å tenke seg at de ikke skulle være der, forteller Tore.

Firkløveret lekte lenge med tanken om å kalle seg Karōshi (japansk for «død av overanstrengelse»), men valgte å gå i helt motsatt retning med Tante Randi, som pr Tores definisjon er «En omsorgsperson, et overhode, men ingen pushover eller oversympatisk person. En som sier hvor skapet skal stå, men som gladelig bygger det.»

– «Tante Randi» var bare et av 177 forslag til byrånavn, men både Glenn og Zakarias var så tydelige på at de veldig gjerne ville jobbe i Tante Randi Reklamebyrå, og min Tante Randi har i praksis vært bestemor og veldig nær meg hele livet, så da var saken biff, avslutter Tore.

Tommelen opp fra Tante Randi. Foto: Sigve Aspelund.

Annonse: