– Vi er alle Per Høj
Etter å ha opparbeidet seg en fyldig norsk kundeliste og sin egen distinkte måte å angripe problemstillingene på i løpet av sine femten år som Saatchi & Saatchi, ga det ikke lenger så mye mening å være del av et internasjonalt byrånettverk. Dermed oppsto nylig Per Høj, et nytt og uavhengig norsk byrå.
Svært mange av de sentrale aktørene i den norske reklamebyråbransjen har gravitert mot kvadraturen i Oslo de siste årene. Så også Per Høj, som holder til i Kongens gate 6. Byrået som inntil nylig var kjent som Saatchi & Saachti har nå har blitt et frittstående, uavhengig byrå, frakoblet Publicis-systemet og Saatchi-byråkjeden.
Her om dagen satt Kreativt Forum seg ned med fire av byråets seks partnerne for høre om hva slags fugl Per Høj er og skal være: Byråleder Jon Fredrik Sandengen, kreativ leder Øyvind Waage, planner Patrik Bergfjord og digital leder Håkon Fretheim (de øvrige partnerne er teknologileder Rune Sandnes og Eiliv Gunleiksrud, som er kreativ leder digitalt og design).
– Vi har vært Saatchi i 15 år, men har beholdt eierskapet i Norge, og det har vi vært ganske fornøyd med. Men satsingen på utviklingen av Saatchi-kulturen ble stadig mindre fra eiernes side, og da vi begynte å forhandle ny kontrakt i fjor høst ble det klart at vi ikke hadde helt like interesser med hensyn til videre arbeid, og i løpet av sommeren gikk vi rett og slett ut av nettverket, forklarer Sandengen.
– Fordelen er at vi de siste årene har kunnet arbeide helt for oss selv, vi levde i en liten boble innad i nettverket hvor vi fikk gjøre som vi selv ville. Men da vi kom opp i den diskusjonen føltes det helt riktig å bryte ut og fokusere på at vi faktisk er et byrå helt uavhengige av andre, fortsetter Bergfjord.
– Vi har hele tiden jobbet for å unngå å bli et rent, internasjonalt nettverksbyrå som bare eksisterer på premissene til nettverket, for det hadde vært livsfarlig, legger Sandengen til.
Per Høj eies i dag av byråets seks partnere samt Media Bergen, som har beholdt et eierskap på rundt 51 prosent.
– Og det trives vi bra med, sier Sandengen.
– Det handler om folk
Blir Per Høj et annerledes byrå enn Saatchi?
– Det blir enda mer fokus på det vi synes var bra i Saatchi. Og så er det jo slik med nytt navn at det gir en gründerfølelse selv om vi er de samme folka, og det er befriende og gir energi, sier Bergfjord og fortsetter:
– Det er som Per Høj sier: Vi må aldri glemme at det handler om folk, ellers blir det bare dritt. Kreativitet basert på innsikt er kjernen, og det som er som fint med å bli Per Høj er at vi kan fokusere enda mer på det vi er gode på og bygge menneskelige merkevarer som faktisk påvirker folk.
– Og det er utgangspunktet uansett hva vi jobber med, om det så er et rent digitalprosjekt så starter vi likevel med menneskene og snakker målgruppeinnsikt. Det er der det begynner og der det slutter, sier Fretheim.
– Kjernen i virksomheten er fremdeles idéene, det kreative uttaket og at briefen fremdeles er basert på en reklamebrief. Det er mange som hevder at de holder på med noe helt nytt, men det er en kommersiell brief innenfor en ramme som skal oppnå noe helt konkret, og det er reklame. Og det er vi stolte av å holde på med, slår Sandengen fast.
Et forbilde og en gåte
I dag er det 25 medarbeidere i byrået, og Sandengen ser for seg at de skal fortsette å vokse, men på organisk vis.
– Vi er et kreativ byrå og i dag krever dét bredere kunnskap, mer erfaring og flere roller i byrået enn noen gang. Du må ha digital kompetanse innomhus, men du må også ha kompetanse på innholdsproduksjon. Nå er vi tre team, pluss at vi har en del selvstendige oppdrag knyttet til det digitale, så et sted mellom 25 og 40 mennesker kunne nok vært et fint tall, sier Sandengen.
– Jeg tror Per Høj synes 37 er det optimale, sier Bergfjord.
Dere snakker stadig om Per Høj i tredjeperson. Forklar!
– Vi innså at vi ikke har en Ogilvy eller en Droga eller en Bernbach i byrået, så da ble det det beste fra alle: Per Høj. Vi ville gjøre det tydelig at vi er et norsk byrå og at vi har opparbeidet oss egne, svære kunder. Og det har jo gått litt sport i det etterhvert internt å finne på alt hva Per Høj har gjort og sagt. Det blitt en greie å overgå hverandre i sjuke ting. Det handle om å lage litt mystikk og følelser rundt virksomheten, forklarer Waage.
Således har Per Høj blitt en fyr med adskillige «Most interesting man in the World»-tendenser: Han har vært over alt, han har styrtet regimer og reddet isbjørn, han har tegnet stoler og lamper, han har hatt krepselag med Bill Murray, Lena Dunham, Nick Cave, Angela Merkel og Beyoncé på hytta i Grimstad. Det var Per Høj som hadde tro på Stacy Peralta og Mike Powell i 1976, og Mark Zuckerberg i 2004. Det er han som anbefalte Stabburet å lage frossenpizza, og han er mannen som fant opp 17.-mai frokosten. Han har fått juling i pride i Moskva i 2006, han har gitt juling i mellomvekt i Seoul i 1988, og ryktet skal ha det til at han har klina med både Lady Diana og Leonard Cohen på samme fest.
– Nå skal vi bare bygge kvalitet
Ser dere noen ulemper med å bytte ut det velkjente Saatchi-navnet?
– Nei, egentlig ikke. Så lenge man har nådd en kritisk størrelse og fokuset er det samme, så er det ingen grunn til at vi ikke skal være kvalitetsmessig helt der oppe med de vi konkurrerer med. Det er finnes jo større byråer enn oss, og vi møter dem i konkurransen om kunder stadig vekk, og da må vi være akkurat like flinke som dem, sier Sandengen.
Hvordan ser dere for dere veien fremover?
– Nå skal vi bare bygge kvalitet, og så håper vi å vokse litt over tid. I løpet av de neste par-tre årene kommer det til å skje mye på mediebiten, og det blir et spenningsmoment om hva kundene synes vi skal dekke, og hva som går til mediebyråene, og det kan bli en kamp. Det er jo ekstremt spennende når du ser på hva som skjer med forvaltningen av mediebudsjettene for tiden, og vi må i hvert fall være på høyde nok til å rådgi med hensyn til det, men hvordan det forvaltes er hvor den store kampen kommer til å stå, avslutter Sandengen.