72 timer

Sendt inn av
Geelmuyden Kiese
Kunde
Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB)
Medieplassering
Podkast & promo (NRK), Facebook, Brosjyre & plakater offentlige kontorer, PR i alle store, norske medier.
DSB har ansvaret for god beredskap og effektiv krisehåndtering i Norge. Høsten 2018 skulle de kommunisere behovet for egenberedskap i befolkningen. Hovedbudskapet: Man bør planlegge for å kunne klare seg selv i tre døgn dersom en krise oppstår. Kampanjens mål: Øke befolkningens kunnskap, bevissthet og forståelse for hva hver enkelt av oss bør forberede for å redusere egen sårbarhet. Men hvordan kommunisere dette – uten å skape unødvendig frykt? I Sverige var det nylig gjennomført en kampanje med tittelen «I tilfelle krig», som skapte furore i befolkningen. I stedet for å lage tradisjonelt informasjonsmateriell – som ville være det naturlige, trygge valget, ble DSBs løsning å skape egenrefleksjon gjennom å presentere kjente og kjære nordmenns refleksjoner rundt temaet. Konseptet «72 timer», med en podkastserie som nav, ble utviklet. Programledere Marte Stokstad og Knut Folkestad snakker med profilerte nordmenn om hva de mener de trenger for å klare seg i 72 timer – inspirert av tematikken «Hva ville du tatt med deg til en øde øy» og podkaster som «Sånn er du». Og siden NRK er beredskapskanalen i Norge, fikk vi kanalen med på et innholdssamarbeid - et «kommersielt» samarbeid som i de fleste tilfeller vil være utenkelig, men som her ga mening for begge parter. (Vi understreker at idé og alle kampanje-elementer er produsert av byrået, ikke av NRK) Podkasten ble promotert med en film der programlederne fra «P3 Morgen» ble utfordret på et kjøpesenter til å handle inn det de trengte for å klare seg i 72 timer. Deretter stengte NRKs INNAFOR-programleder seg helt uforberedt inne i leiligheten sin for å se hvordan det gikk i 72 timer. Alt dette mens vi sørget for å få temaet på dagsorden gjennom et massivt PR-løp. NB! Alle fem podkast-epiosodene ligger i linken til NRK podkast i innsendelsen. Et utdrag fra episoden med Selzter er vedlagt som lydfil.

Bidragsytere

  • Eva Sannum
    Kreativ leder
  • Ole Henrik Stubberud
    Art Director
  • Marius Eriksen
    Konsulent
  • Katinka Grundseth
    Prosjektleder
  • Sigbjørn Holte
    Regissør
  • Nina Beate Berg
    AD-assistent
  • Moderne Media
    Produksjonsbyrå
  • Per Øyvind Veum
    Annet (må beskrives)
  • Anette Sandbu
    Byråproducer
  • Trygve Andreas Tønnessen
    Tekstforfatter
  • Geelmuyden Kiese
    Reklamebyrå
  • Ida Ekroll Johansen
    Grafisk Design
  • Øivind Winge
    Grafisk Design
  • Carl Thomas Aarum
    Ansvarlig hos kunde
  • Eva Honningsvåg
    Ansvarlig hos kunde