Aclima – Wool Layering System

Qa AVB Mm Q Neue Aclima 1
Qa AVB Mm Q Neue Aclima 2
Qa AVB Mm Q Neue Aclima 3
Qa AVB Mm Q Neue Aclima 4
Qa AVB Mm Q Neue Aclima 5
Qa AVB Mm Q Neue Aclima 6
Qa AVB Mm Q Neue Aclima 7
Qa AVB Mm Q Neue Aclima 8
Qa AVB Mm Q Neue Aclima 9
Qa AVB Mm Q Neue Aclima 10
Sendt inn av
Neue Design Studio
Kunde
Aclima
Medalje
Gullblyanten 2021
Gull, Pakningsdesign
Problemstilling<br />Aclima er en norsk tekstilprodusent med røtter fra 1939 som designer og produserer funksjonelle ullplagg tilpasset utendørsaktiviteter. De er opptatt av å lage klær med høyest mulig kvalitet som lever lenge og produsert på en så bærekraftig måte som mulig. Det samme ønsket de for deres nye pakningskonsept. Målsetningen var å lage den best mulige emballasjeløsningen for deres kunder – og dem selv. De ønsket å gjøre pakningskonseptet tydeligere og gjøre det lettere å navigere i.<br /><br />Aclima satser internasjonalt og trengte å enkelt kunne forklare fleksibiliteten av å kle seg i flere lag, verdien av å kjøpe riktige plagg – ikke mange plagg, samt få frem ull sine unike brukerfordeler. Dessuten var det et mål å redusere antall emballasjevarianter.<br /><br />Løsning<br />Neue lot seg inspirere av holdningen til kvalitet og funksjonalitet og utviklet et konsept med et direkte og tydelig formspråk – Aclima Wool Layering System. Det var tøffe prioriteringer som måtte til for å sitte igjen med få, tydelige kategorier, men med et tydelig utgangspunkt i brukerbehov.<br /><br />Layering-konseptet kommer til syne gjennom et stramt teksthierarki støttet av signalfarger som skaper synlighet i butikk. Emballasjen er laget av resirkulerbart papir og gjennom å legge variabel informasjon på etiketten, kunne vi redusere antall emballasjer og skape en mer fleksibel løsning. En gevinst i seg selv – både for miljøet og logistikkmessig for Aclima.

Bidragsytere

  • Umer Ahmed
    Lead Grafisk Designer
  • Lucia Cantu Artigas
    Grafisk Designer
  • Sofie Svanes
    Grafisk Designer
  • Gørill Kvamme
    Strategisk rådgiver og prosjektleder
  • Lars Håvard Dahlstrøm
    Kreativ leder
  • Ole Magnus Halvorsen
    Markedssjef