Algoritmelotteriet

55517 84896 original
Sendt inn av
T/A POL
Kunde
Peppes Pizza
Medieplassering
Facebook og TV2
Medalje
Gullblyanten 2019
Diplom, Sosiale medier
Se gjerne casefilm før beskrivelsen leses: Peppes ønsket seg en kampanje som viste at de leverer pizza til by og land, og samtidig økte trafikken til peppes.no Løsningen ble et Algoritmelotteri. Et lotteri trekningen foregikk på TV2 og nådde hele Norge – mens premien dukket opp på Facebook hos noen få (geografisk og demografisk) utvalgte målgrupper. Ved hjelp av Facebooks algoritmeverktøy fant vi helt unike målgrupper, og disse ble annonsert i beste sendetid på TV. I det øyeblikket lotteriet var avholdt fikk vinnerne i Algoritmelotteriet en unik annonse som fortalte at de hadde vunnet en valgfri stor pizza og brus hos sin lokale Peppes. (Da vinnerene klikket på annonsen på Facebook kom de til en underside som forklarte hvorfor de hadde vunnet og her fikk de også en kupong som de måtte vise fram å hente premien). Kampanjen ble gjennomført med samtykke og godkjenning fra Facebook. Resultatene i kampanjen var meget gode, når man ser på spending og konvertering på Facebook. Kort oppsummert så hentet flere algoritme-vinnere, i alle byene, premien sin hos sin lokale Peppes. Men viktigst av alt: Peppes Pizzabud i hele landet fikk mer å gjøre i kampanjeperioden – for folk flest fikk også veldig lyst på Peppes pizza. (Dessuten er det slettes ikke så dumt at det norske folk lærer litt mer om algoritmer).

Bidragsytere

  • Eva Silseth
    Producer
  • OPT
    Produksjonsbyrå
  • Janne Brenda Lysø
    Tekstforfatter
  • Mood Communication
    Annet (må beskrives)
  • Christian Lauritzen
    Art Director
  • Sara Werselius
    Ansvarlig hos kunde
  • Lina Aas Eng
    Konsulent
  • Marianne Lund
    Ansvarlig hos kunde
  • Tone Bøygard
    Prosjektleder
  • Ole Jakob Bøe Skattum
    Grafisk Design
  • Karl Bryhn
    Illustrasjon
  • Flambert
    Produksjonsbyrå
  • Henrik Henriksen
    Regissør