Angry, White Santa

Sendt inn av
POL
Kunde
Posten
Tiden har løpt fra nissen. Og Posten er den nærstående syndebukken. Gjennom fortellingen om nissen som mista businissen speiler vi postens innovative fortrinn. Men fortellingen er også en kommentar på tiden vi lever i. Jo flere paralleller til dagens samfunnet, jo bedre ville filmen fly. Her skulle vi innom temaer som «sinte-hvite-menn», Trump, en liten dæsj me-too, klima, arbeidsløshet og identitetskrise. Hvordan kunne vi legge oss på en skala skulle treffe tidsånden med akkurat riktig porsjon snert og skråblikk? Uten å bli usympatisk? Det måtte balanseres i cast, klipp, temperatur og stemning. Som i siste instans skulle bli Postens julefilm, en cinematisk reklame som skulle fenge målgruppen og aller helst verden. Coronarestriksjoner gjorde også at vi måtte holde oss i Oslo, til tross for store visuelle ambisjoner. For å skape et overbevisende univers der vi også skulle hoppe i tid, ble filmen skutt både på Alexa, på film, og åpnings- og sluttbildet er laget i FSX, samt at et lett team i Island filmet nissen på vannscooter. Karakterene måtte også skapes med omhu der alle kostymer er sydd for hånd, og ettersom Jan som spiller Julenissen er et kjent fjes var det mange timer bak sminkebordet hver dag for å gjøre ham om.

Bidragsytere

  • Anette Bellika Finnanger
    Kreatør
  • Rikke Sofie Jacobsen
    Kreatør
  • Sara Marie Hødnebø
    Kreatør
  • Marius Eriksen
    Rådgiver
  • Thomas Eklo Skaara
    Designer
  • Pia Emilie Lystad
    Designer
  • Kristin Eidså Brantzeg Scheele
    Prosjektleder
  • Hege Barbara Aarhus
    Kampanjeansvarlig
  • Monica Solberg
    Markedssjef
  • Audun Lyngholm Wittenberg
    Produsent
  • Matias & Mathias
    Regi