Avinor

Sendt inn av
Snøhetta Design
Kunde
Avinor
Medieplassering
2013
Identiteten ble skapt som en direkte følge av design- og kommunikasjonskonseptet «Forbindelser». Dotconnect symbolet visualiserer forskjellige destinasjoner og/eller enheter og forbindelsen mellom dem. Dette gjør at man alltid blir minnet på Avinors funksjon som tilrettelegger for å binde steder i Norge sammen og Norge med verden. Det er viktig både internt og i møtet med kunden. Samtidig er symbolet en abstraksjon av Norge fremstilt på kart. Typografien skaper særpreg for Avinor. Avinor Sans er utviklet for å være tidløs og funksjonell. Den speiler også de sirkelrunde formene i symbolet, ved at bokstaven “o” er helt geometrisk rund og viser oss linken tilbake til konseptet “forbindelser”. Ut fra en konkurrentanalyse i både luftfartselskaper som Avinor og flyselskaper, og som en motvekt til det tidløse symbol- og fontvalget, utviklet vi en fiolett farge som både skaper differensiering i kategorien og symboliserer en mer emosjonell dimensjon i identiteten. Den mest vanlige fargen hos Avinor sine konkurrenter er blå. Forbindelser er også grunnlaget for å utvikle en ny visjon for selskapet og danner grunnlaget for kommunikasjon på tverss av kanaler. Forbindelser, forenklet gjennom to punkter og en strek, har blitt materalisert i annonser, i digitale flater, redaksjonell design og i profilartikkler som mansjettknapper.

Bidragsytere

  • Mattias Frodlund
    Grafisk Design
  • Moa Nordahl
    Grafisk Design
  • Sofie Platou
    Grafisk Design
  • Henrik Haugan
    Grafisk Design
  • Anine Andersson
    Prosjektleder
  • Hanna Moe
    Grafisk Design
  • Kristian Larsen
    Grafisk Design
  • Greger Nilson
    Grafisk Design
  • Martin Gran
    Konsulent
  • Martin Kvamme
    Grafisk Design
  • Ole Gustavsen
    Planner
  • T Michael
    Annet (må beskrives)
  • Harald Aas
    Tekstforfatter
  • Andreas Lind
    Fotograf
  • Kim Holm
    Annet (må beskrives)
  • Ingebjrøg Skaare
    Annet (må beskrives)
  • Henning Gjerde
    Webdesign