BA

W Pvlmb WA BA Thumb
Sendt inn av
Kim Taanevig
Kunde
Bergensavisen
Ekstern url
https://www.ba.no/
Bergensavisen ønsket å tydeliggjøre sin strategi og posisjon som Bergens lokalavis. Der Bergens Tidende har hatt et dekningsområdet som strekker seg helt opp til Nordfjord, har Bergenavisen hatt Bergen og de nærmeste kommunene som nedslagsfelt. Lokalavisene har siste årene styrket sin posisjon og det å være best på det lokale har vært viktig for avisen. <br /><br />Maverix kom opp med et konsept kalt Verdens viktigste nyheter, der verden ble visuelt erstattet med Bergen, og med underteksten De viktigste nyhetene skjer der du bor. Kampanjen bestod av en rekke tekster, som på lunt og morsomt vis skulle understreke poenget. De andre lokalavisene i Amedia likte kampanjene så godt, at mange av dem har tatt i bruk samme konseptet. <br /><br />Å være best på nasjonale- eller utenriksnyheter vil Bergensavisen aldri bli, selv om dette utgjør en del av deres daglige dekning. Derfor måtte tekstene spille på at om de nasjonale- eller internasjonale hendelsene hadde en eller annen tilknytning til Bergen, ja, først da er de viktige nok for oss. Vi har også spilt på typiske stereotypier om bergenserne. Maverix har også utviklet andre kampanjer under samme konsept, for eksempel for sponsede uttak på idrettsarenaer, digitale kampanjer, kampanje for Bergensbibelen (en guide for kulturopplevelser) og for det digitale produktet BA Direkte.

Bidragsytere

  • Paal Tarjei Aasheim
    Tekstforfatter
  • Kim Taanevig
    Art Director
  • Jan Ove Årsæther
    Rådgiver
  • Torjan Rood Vastveit
    Designer
  • Lena Rå
    Markedssjef
  • Sigvald Sveinbjørnsson
    Tidl. adm. dir. og sjefredaktør