Som KF-medlem får du eksponering på Kreativt Forum og i vår byråguide, faglig inspirasjon og sosialt påfyll, i tillegg til praktisk informasjon om juridiske avtaler og bransjestandarder.
VG ønsket et nytt konsept. Vi valgte å fokusere på det VG scorer best på i undersøkelser, nemlig at VG er først ute med det siste. I tillegg var det viktig at det nye konseptet kunne gjenspeile VG sin enorme utvikling, fra å være en papiravis man koser seg med i en ledig stund, til å bli et ledende og innovativt mediehus med et bredt spekter av produkter og plattformer. Resultatet ble ”Hvis det skjer, er vi først”, et konsept som kort fortalt handler om saker som enda ikke har skjedd, men som viser hvordan VG kommer til å sette hele sitt apparat i sving, hvis det skjer.
I lanseringskampanjen for konseptet tok vi utgangspunkt i den velkjente bergenske nasjonalfølelsen, og laget historien om hvordan et blaff av fotballpatriotisme i sosiale medier, ender opp med at byen løsriver seg fra Norge og danner en selvstendig stat.
Med sterke satiriske undertoner, ønsket vi at kampanjen skulle ha tydelige paralleller til aktuelle problemstillinger som BREXIT og Catalonias uavhengighetskamp.