Coca-Cola ble med på fasten

55325 4c20d original
Sendt inn av
Trigger Oslo
Kunde
Coca-Cola
Medieplassering
https://www.dagbladet.no/mat/islam-kampanje-vekker-oppsikt---risikofylt/71057336
Hvert år feirer Norges rundt 200.000 muslimer Ramadan, som er muslimenes hellige fastemåned hvor man avstår fra å drikke og spise fra soloppgang til solnedgang. Forskning viser at 34,1 prosent av befolkningen har utpregede fordommer mot muslimer, og i Norge er Ramadan en tid der forskjellene mellom norske muslimer og andre nordmenn blir enda tydeligere. Nordmenn flest vet veldig lite om Ramadan og forbinder det ofte med å være sulten hele tiden. De glemmer ofte den koseligste delen ved Ramadan, som er iftar-måltidet man inntar på kvelden etter at fasten brytes. Dette gjøres i hyggelige omstendigheter med familie og venner med god mat og drikke. Ramadan er derfor en naturlig anledning for aktører i mat-og drikke-kategorien å engasjere seg i. Vi vet også at Norge er et av de vanskeligste stedene i verden å følge fasten på grunn av sin nordlige geografiske beliggenhet. Coca-Cola er en merkevare som lenge har vært opptatt av at kjerneverdiene, inkludering og mangfold, skal være synlig gjennom kommunikasjonen. For mange er Coca-Cola forbundet med jul, og derfor ville vi vise resten av Norge at «kos» også er viktig i flere høytider enn de tradisjonelle. Dermed ble Ramadan en fin mulighet til å gjøre måneden litt koseligere for norske muslimer, og samtidig øke kjennskapen til Ramadan for nordmenn generelt.

Bidragsytere

  • Hanna Sætre
    Art Director
  • Olina Bru
    Art Director
  • Tine Baglo Skotte
    Prosjektleder
  • Chris A. Simonsen
    Planner
  • Yousef Musavi
    Konsulent
  • Sigrun Stenseth
    Annet (må beskrives)
  • Line Sjøthun
    Ansvarlig hos kunde
  • Johanna Kosanovic
    Ansvarlig hos kunde