Dagbladet Tiltet

26638 efab0 original
26641 34090 original
26644 c53e7 original
26647 17f70 original
26650 b3c4e original
Sendt inn av
Hyper
Kunde
Dagbladet
Medieplassering
Dagbladet
Dagbladet har i 146 år fortalt deres viktigste nyheter gjennom forsiden, men forsiden i seg selv har ikke forandret seg mye i løpet av disse årene. Den har alltid vært i det samme, gamle, vertikale formatet. Når Dagbladet våren 2015 bestemte seg for å lansere Dagbladets papiravis digitalt, fikk vi i oppgave å kommunisere dette til avisens faste lesere. Vår løsning var å forandre på det helligste av det hellige: Dagbladets forside. Gjennom å tilte forsiden gjorde vi den til en DM for Dagbladets nye digitale produkt. Sammen med desken i Dagbladet utviklet vi en tiltet forside som var synlig i alle avis stativer over hele landet. På side 2 og 3 hadde vi plassert den samme forsiden inn i en iPAD sammen med en forklaring på hvorfor forsiden var snudd. Noe som var med på å forsterke opplevelsen av at det er den samme avisen analogt som digitalt. Tall fra Dagbladet viser at den tiltede forsiden ble sett av nærmere halve befolkningen i Norge, og i løpet av kun tre (3!) uker nådde Dagbladet årets totale mål av nye digitale abonnenter. Det viser at forsiden kan selge mer enn nyheter.

Bidragsytere

  • Lene Hordvik
    Ansvarlig hos kunde
  • Knut Sverre
    Konsulent
  • Dennis Tönnkvist
    Art Director
  • Silje Høgaas
    Prosjektleder
  • Frank Nystuen
    Tekstforfatter
  • Rune Bendiksen
    Fotograf
  • Jørgen Van Santen
    Art Director