Dusørjakten

Sendt inn av
TRY
Kunde
DNB
Medieplassering
Tv, bannere på egne flater (dnb.no), P4, kampanjeside, bannere på vg.no og db.no
Medalje
Gullblyanten 2012
Bronse, Finans
Brief: Clooney og Julie har vært en suksess. Vår oppgave var å lage en nettaktivitet som gjorde historien om at “Noen har flaks ...” lengre og større. Vi ville la deltakerne oppleve påstanden vår: Noen har flaks her i livet, for alle oss andre er det kanskje lurt å spare litt. Idé: En interaktiv skattejakt basert på et enkelt prinsipp: en film som blir lengre jo flere som ser den. Sånn fungerte det: Et nytt kapittel ble låst opp når et gitt antall mennesker hadde sett det forrige. Hvert kapittel – 26 til sammen – viste tyvenes flukt mot nedgravingsstedet, og inneholdt delkonkurranser og stedsavslørende hint. Ved å gjette skattens endelige plassering på et kart var du med i konkurransen. Bommet du – og mest sannsynlig gjorde du det - fikk du tilbud på Superspar, en alternativ vei til rikdom. Kampanjen hadde egen etterforsker på P4, og gav deg ekstra hint i sosiale medier. På DNBs facebookside ble ekstramateriell sluppet med jevne mellomrom, som f.eks. overvåkingsbilder fra bensinstasjoner. Resultater: 400 000 deltok i Dusørjakten. Noen har flaks-kampanjen totalt bidro til like mange solgte spareavtaler, mer enn DNB noen gang har solgt av ett enkelt produkt.

Bidragsytere

  • Anders Holm
    Tekstforfatter
  • Sebastian Prestø
    Tekstforfatter
  • Martin Klausen
    Art Director
  • Alexander Pope
    Webutvikling
  • Marius Nohr
    Webutvikling
  • Lisa Canneaux
    Prosjektleder
  • Knut Bjørgen
    Konsulent
  • Kristin Berge Jahr
    Prosjektleder
  • Monika Augustsson
    Konsulent
  • Fantefilm
    Produksjonsbyrå
  • Andreas Lisberg
    Regissør
  • Audun Wittenberg
    Producer
  • Elle-beth Lønnestad
    Producer
  • Plan 8
    Lyd