Ekspressive fotoillustrasjoner

BR Koq Akk VMP smaksbilder 00 forside
Sendt inn av
Dinamo AS
Kunde
Vinmonopolet
Det norske reklameforbudet fratar Vinmonopolet de fleste muligheter for å bruke inspirerende fotografier og illustrasjoner knyttet opp til sine produktene i sin kommunikasjon. Allikevel har Vinmonpolet behov for flere slike typer motiv. Ett av dem er for smaksprofilene, som de ulike vinene er kategorisert i hos Vinmonpolet. Hva vil fyldig si? Hva menes med fet og floral? Syrlig på hvilken måte? Hva har blyantspiss med god smak å gjøre? Vi tok frem et helt nytt virkemiddel, som kan både illustrere og kommunisere assosiasjoner på en lekker og inspirerende måte – innenfor begrensningene. Med de nye Smaksbildene kan Vinmonopolet formidle noe så vanskelig som smak og lukt (grunnsmaker) uten å være produkt- og varegruppespesifikke - visuelt. Fotoillustrasjonene knyttes opp mot etablerte smaksprofiler og Vinmonopolets fargepalett, og gir assosiasjoner til og forståelse for hvilke smaker og aromaer de ulike smaksprofilene refererer til. I tillegg til å være dekorative, bidrar bildene til kunnskapsformidling og forståelse for smaksspråket i ulike drikkekategorier Bildene brukes som verktøy i ulike møter med alle kundesegmentene, for å bidra til forståelse for de ulike stilene og veilede kundene til riktig valg. Fotoillustrasjonene kan benyttes i "Drikkevelgeren" på nettside og i app, i Vinmonopolets kurs, opplæringsmateriell, fagartikler om råvarer, miljøskapende folie og dekor i butikk, samt andre relevante uttak for smak og opplevelser. Prosjektet skal utvides til å inkludere øl- og brennevinsstiler.

Bidragsytere

  • Anna Ducros
    Konsept, Idé og Art direction
  • Rikke Hatlo
    Konsept, Idé og Art direction
  • Catharina Caprino
    Fotograf
  • Anne Mæhlum
    Matstylist
  • Ingrid Schilde
    Matstylist
  • Torkel Engström
    Digital retouch
  • June Torp
    Prosjektleder
  • Hege Bergskaug
    Ansvarlig hos kunden