Element ASA

41184 8fca2 original
Sendt inn av
Clou Design
Kunde
Element ASA
Medieplassering
Oktober 2017
Intex Resourses ASA hadde gjort store endringer internt og i den anledning fått nytt navn; Element. De hadde behov for en ny visuell identitet som markerte et skifte. Element ASA er et prosjektinvesteringsselskap innenfor mineralsektoren. I en tradisjonell bransje ønsket Element å differensiere seg som et selskap med fokus på innovasjon og ny teknologi. Det var også viktig å fremstå med «friskt blod» for å markere nytt navn og ny selskapsstrategi. Det nye navnet står for ”grunnstoff” og kjernevirksomheten handler om utvinning, utvikling og salg av naturressurser. Selskapet er notert på Oslo Børs, og de ønsket derfor en profil og webløsning som rettet seg mot investorer og formidlet børsinformasjon på en oversiktlig måte. I tråd med selskapets nye navn la vi grunnleggende geometri til grunn for den nye profilen. Vi hentet inspirasjon fra det periodiske system da vi baserte konsept og idé på kvadrater. Disse representerer grunnstoffene Element jobber med. Kvadratene er en integrert del av den visuelle identiteten og danner dynamiske komposisjoner og layout. Fargepaletten kombinerer mørkeblått, som ivaretar det tradisjonelle, med lys turkis og oransje for å understreke det friske og innovative. Det tradisjonelle og innovative møtes også i typografien med den geometriske fonten Avenir. Streken under “e”-en i logoen visualiserer bakken som selskapet løfter opp ressurser fra. Foto av metaller tilfører taktilitet og gir assosiasjoner til opphavet.

Bidragsytere

  • Kiki Plesner Löfroth
    Grafisk Design
  • Cathrine Pangopoulos
    Grafisk Design
  • Simen Wahlqvist
    Grafisk Design
  • Andreas U. Fossheim
    Grafisk Design
  • Hege Mykkeltveit
    Grafisk Design