E(MERCH)ING

K W Rb Rn PD EMERCHING Presentationboard
Sendt inn av
POL
Kunde
Posten
Bakgrunn: Sommeren 2020 skulle Posten ha sponset en rekke festivaler i Norge med målsetning om å nå ut til en ung, urban målgruppe (18-25). Men da festivalene ble innstilt måtte vi tenke annerledes. Tre målgruppeinnsikter: 1. Limited edition produkter i samarbeid mellom motehus, artister, kunstnere m.m. er en hype. 2. Målgruppen er storforbrukere av logistikktjenester (trading). 3. Festivalene er innstilt = ingen minner. Løsning: Vi ville skape et nytt minne for artistene og festivalgjengerne – samt være en viktig samfunnsaktør når artistene mistet sin inntekt. 5 norske festivalartister fikk lansere hver sin limited edition t-skjorte. (Isah, Gabrielle, Matoma, Highasakite og OnklP) Artistene fikk designe merch sammen med den fremmadstormende kunsteren og designeren Ma$arati - kjent for sine samarbeid med Post Malone og Travis Scott. Noe som ga merchen "cred" - både for artistene og for å skape en hype i målgruppen. Artistene fikk hvert sitt tidspunkt for drop av sin merch. Artistene teaset selv sine dropp datoer i sine sosiale kanaler, mens Posten teaset i kjøpte kanaler som Instagram, Snapchat og Facebook. I tillegg kjørte vi et PR-løp der flere av artistene møtte opp i store norske medier. Kampanjen pågikk i fem uker, med to slipp i uken. Hangtaggene på merchen hadde en strekkode som til "send hjemmefra"-tjenesten til Posten, for økt sjanse for trading gjennom Posten. Alle inntekter (500 000) gikk til artistene.

Bidragsytere

  • Anette Bellika Finnanger
    Kreatør
  • Rikke Sofie Jacobsen
    Kreatør
  • Marius Eriksen
    Rådgiver
  • Kristin Eidså Brantzeg Scheele
    Prosjektleder
  • Aram Zarkoob Vaughan
    Kommersiell artist-manager
  • Michael Ray Vera Cruz
    Foto
  • Even Suseg
    Design
  • Martin Kopperud
    DOP
  • Thomas Flått
    Regi
  • Simon Karlsson
    Planner