E(MERHC)ING

W Oqla Y Ax EMERCHING Presentationboard
Sendt inn av
POL
Kunde
Posten
Bakgrunn: Sommeren 2020 skulle Posten ha sponset en rekke festivaler i Norge med målsetning om å nå ut til en ung, urban målgruppe (18-25). Men da festivalene ble innstilt måtte vi tenke annerledes. Løsning: Vi ville skape et nytt minne artistene og festivalgjengerne – samt være en viktig samfunnsaktør når artistene mistet sin inntekt. 5 norske festivalartister fikk lansere hver sin limited edition t-skjorte. (Isah, Gabrielle, Matoma, Highasakite og OnklP) Artistene designet merchen sin sammen med den fremmadstormende kunsteren og designeren Ma$arati. De fem artistene fikk hver sin dropdato for sitt merch. Artistene teaset selv sine datoer på sine sosiale kanaler - slik at vi kunne nå flest mulig i målgruppen organisk. Slik ble artistene ikke bare en del av kampanjen, men også et viktig medievalg i sosiale medier - som igjen skinte godt på Posten slik som festivalsponsoratet ville gjort. Vi lagde korte some-tilpassede filmer som ble kjøpt på blant annet Instagram, Snapchat og Facebook. I tillegg kjørte vi et PR-løp der flere av artistene møtte opp på kanaler som TV2 nyhetene, VG-TV og 730 og fortalte om prosjektet og Posten som igjen ble delt på SoMe. Kampanjen pågikk i fem uker, med to slipp i uken (tirsdag og torsdag). For trading hadde hangtaggene på merchen hadde en strekkode som til "send hjemmefra"-tjenesten til Posten. Alle inntekter (500 000) gikk til artistene.

Bidragsytere

  • Anette Bellika Finnanger
    Kreatør
  • Rikke Sofie Jacobsen
    Kreatør
  • Marius Eriksen
    Rådgiver
  • Kristin Eidså Brantzeg Scheele
    Prosjektleder
  • Aram Zarkoob Vaughan
    Kommersiell artist-manager
  • Michael Ray Vera Cruz
    Foto
  • Even Suseg
    Design
  • Thomas Flått
    Regi
  • Martin Kopperud
    DOP
  • Simon Karlsson
    Planner