En java for en java

LRJYW Wx L Capgemini Plakat
Sendt inn av
Hyper
Kunde
Capgemini
Oppgaven virket uløselig: Hvordan få oppmerksomheten til noen som aktivt forsøker å unngå kontakt? Og deretter nå ut med et budskap de ikke ønsker å motta, alt på en måte som skal få dem til å oppfatte fremstøtet som positivt?<br /><br />Slik gikk det da Capgemini Norge skulle rekruttere nye Java-utviklere, en rekrutteringsjobb som er lettere sagt enn gjort. Etterspørselen etter programvareutviklere generelt er enorm og særlig Java-utviklerne jages konstant av hodejegere og rekrutterere – Som de selv sier: "Vi er lei av å bli spammet." Løsningen ble et liksom Kickstarter-prosjekt opprettet av liksom Java-utviklere med lidenskap for kaffe.<br /><br />I kampanjens første fase ville vi opprettholde illusjonen om javakaffe.no som et vennlig hobbyprosjekt og kjørte kun organiske poster på LinkedIn og Reddit mot utviklere som ville teste kaffen. Vi nådde målet på 150 bestillinger etter bare to dager; da var vi tomme for kaffe og måtte bestille mer. Totalt 227 unike brukere løste Java-gåten og viste seg aktuelle for målgruppen. Av disse, skannet 150 QR-koden og nådde Capgeminis nettsted (konverteringsrate: 66 %). Hele tre fjerdedeler ble igjen på siden (i snitt 6 minutter) og fluktfrekvensen var kun 25 %. Men det aller beste? Utviklerne likte faktisk trikset, og tilbakemeldingene var overveldende positive.

Bidragsytere

  • Julian Kaare Lyngholm Lopez
    Performance rådgivere
  • Dennis Tönnkvist
    Kreatør
  • Helge Skivenes
    Kreatør
  • Tulasi Fichter
    Designer
  • Ronald Kabicek
    3D/Motion
  • Hedda Kaland
    Prosjektleder
  • Nina Tharaldsen
    Prosjektleder
  • Sissel Fornes
    Innholdsrådgiver
  • Johanna Aas
    Rådgivere
  • Kristin Selfors
    Kreatør
  • Katrine Øyvåg
    Rådgivere