Eyes on the fries

GAENP Jn G Mc Donalds EOTF Utendørs 2
GAENP Jn G Mc Donalds EOTF Utendørs 1
GAENP Jn G Mc Donalds EOTF Utendørs Buss
GAENP Jn G Mc Donalds EOTF Klistremerke Take Away
GAENP Jn G Mc Donalds EOTF Utendørs og takeaway
Sendt inn av
Nord DDB Oslo
Kunde
McDonald's
Medalje
Gullblyanten 2021
Bronse, Utendørs & Omgivelser
Med pandemien herjende måtte vi holde oss unna hverandre og unna utlandet. Men folk reiste fortsatt innenlands og ville ha mat langs veien. Som en av landets største leverandører av veimat opplevde McDonald’s en svimlende økning i måltider kjøpt i Drive Thru, og det utgjorde hele 40% av all omsetningen deres. Folk skulle ha mat mens de kjørte. <br /><br />Men tall fra Trygg Trafikk viser at å spise bak rattet er like farlig som å bruke mobilen mens du kjører. <br /><br />Derfor måtte McDonald’s gå fra å være en del av problemet, til å bli en del av løsningen. Det resulterte i en trafikksikkerhetskampanje i samarbeid med Trygg Trafikk, som oppfordret folk til å holde fokus på de gule veistripene på veien. Veistriper som er umiskjennelig like noe av det mest ikoniske McDonald’s serverer. <br /><br />Ikke bare gjorde vi norske veistriper om til skjult reklame for McDonald’s, men vi skreddersydde også alle uttakene slik at flest mulig bilister fikk med seg budskapet. I tillegg ble det trykket opp 3 millioner klistremerker som folk måtte fjerne før man kom til maten, slik at vi nådde nådde sultne sjåfører i “sannhetens øyeblikk”.

Bidragsytere

  • Jens Østrem
    Kreatør
  • Ingrid Hvidsten
    Kreatør
  • Torstein Søreide Skogedal
    Kreatør
  • Thomas Larsen Eltvik
    Kreatør
  • Aleksander Hetland
    Rådgiver
  • Gro Marwold
    Prosjektleder
  • Morten Vikanes
    Motion graphic designer
  • Mats Anderson
    Designer
  • Mari Husby
    Kunde
  • Mette Vonen
    Kunde
  • Daniel André Antonsen
    Casefilm
  • Emil Langbraaten
    Casefilm