Facebook for real

Sendt inn av
Trigger AS
Kunde
UngHjelp
Medieplassering
Sosiale medier og presse.
Utfordringen: UngHjelp er en veldedig organisasjon som arbeider for å spre kunnskap om ungdom og psykisk helse. Organisasjonen drives av unge mennesker som selv har hatt en vanskelig tid. UngHjelps ambisjon er å bli det stedet som ungdom oppsøker for å finne ut mer om psykisk helse. Men hvordan kan lille UngHjelp skille seg ut når så mange sterke stemmer allerede har tatt eierskap til tematikken? Strategi: Presset fra sosiale medier er massivt . Online har vi det mer moro, vi er mer sosiale og mer perfekte enn alle andre. Vårt digitale liv blir kontinuerlig vurdert av andre – alt under 20 "likes" er fiasko. Forskning viser at jo mer tid vi bruker på Facebook, jo mer misfornøyde blir vi med våre egne liv. Når folk med normale liv sliter med å leve opp til online-idealet om perfekt lykke , kan man bare forestille seg hvordan ungdom som sliter med psykiske utfordringer opplever det sosiale presset i sosiale medier. UngHjelps misjon er å hjelpe ungdom som sliter gjennom digital dialog og tilstedeværelse. Ved å dele virkelige historier om ungdom og deres psykiske utfordringer, har UngHjelp forstått hvordan sosiale medier kan brukes til å gjøre godt for andre. UngHjelp bruker sosiale medier på en ærlig måte - slik flere burde bruke dem for å få andre til å føle seg bedre. Løsningen: Vi lanserte " Facebook For Real " – en kampanje , som understreker at det er ok at ikke alt er perfekt . At ærlighet er den beste måten - også i sosiale medier . "Facebook for real " er en ambisjon om å skape en sosial bevegelse for å sikre at sosiale medier blir en positiv kraft i folks liv – ikke en negativ pressfaktor. Gjennomføring: For å skape engasjement rundt "Facebook for real", måtte vi få folk til å stoppe opp og tenke over hvordan deres egen sosiale medie-atferd påvirker andre. Derfor lanserte vi ti nye Facebook-regler. Regler som demonstrerer at falsk lykke er normen, samtidig som de synliggjør at ærlighet er en bedre måte. Regler som er overdrevet for å provosere, engasjere og skape en viktig diskusjon. For å lansere de nye Facebook-reglene inviterte vi utvalgte opinionsledere og kjendiser til å ta en selfie og publisere det på Instagram sammen med regel nummer 1 : " Thou shalt not take for granted that you are the most interesting photographic object of the planet. #Selfies #Facebookforreal”. Nøyaktig kl. 12:00 delte de selfiene på sine Instagram og Facebook-profiler . Dette skapte en umiddelbar viral støtte, og hundrevis av ungdom deltok i kampanjen ved å legge ut sine egne selfies. Som forventet var meningene om de nye Facebook-reglene delte. Noen elsket dem. Andre synes de var håpløse. Og det tok ikke lang tid før publikum begynte å lansere sine egne forslag , noe vi gjorde mulig ved å tilby dem sin egen "Facebook regel”-generator. Resultater: Fra en dag til den neste bidro "Facebook for real "-bevegelsen til at UngHjelp gikk fra å være en godt bevart hemmelighet til å bli en organisasjon alle snakket om. Etter kampanjen , hadde 20 prosent av den norske ungdommens hørt om UngHjelp. Kampanjen fikk stor oppmerksomhet i sosiale og redaksjonelle medier. Alle de største norske mediene dekket kampanjen , NRK, TV2 , VG , Dagbladet , Aftenposten , Nettavisen og P4 . Den totale rekkevidden av kampanjen var 12 millioner mennesker . Mediedekningen verdt 4,7 millioner kroner. Nesten 400 personer delte selfies og tusenvis deltok i diskusjoner på forum , blogger og sosiale medier . UngHjelp fikk mer enn 2300 nye tilhengere på Facebook. Alt dette førte til en økning i interessen rundt UngHjelp tilbud , de har derfor økt sine åpningstider ett til tre kvelder i uken . Og UngHjelp har etablert seg som en naturlig stemme for unge mennesker , og er nå ofte kontaktet av media og andre til å dele kunnskap og meninger om ungdom og psykisk helse .

Bidragsytere

  • Preben Carlsen, Trigger
    Konsulent
  • Magdalena Kamøy, Trigger
    Kreativ leder
  • Henrik Bydal, Trigger
    Annet (må beskrives)
  • Caroline Nilsen, Trigger
    Prosjektleder
  • Johannes Fjose Berg, Trigger
    Annet (må beskrives)
  • Eystein Norderval, Trigger
    Grafisk Design
  • Bjørnar Flyum-Thorsen, Trigger
    Annet (må beskrives)
  • Martine Fonstad-Smith, Trigger
    Annet (må beskrives)
  • Kathrine Dolst Kvinsland, UngHjelp
    Ansvarlig hos kunde