Feriekolonien - Ikke skyll fisken i dass. Skaff den feriepass!

Rmxpjzm Q Akvariet posters final
Sendt inn av
Apriil
Kunde
Akvariet i Bergen
Norge åpnet opp, og tusenvis av nordmenn skulle på ferie til varmere strøk. Det betyr fulle dyrehoteller i hele landet. Men for akvariefisk, betyr det ofte et brutalt møte med kloakken. En liten gullfisk koster ikke mer enn en hundrelapp. Derfor skylles de ofte ned i do før Syden-turen, fordi «man kan alltids kjøpe en ny når man kommer hjem». Akvariet i Bergen er lidenskapelig opptatt av dyrevelferd. Spesielt for dyrene som bor under vann. I denne kampanje etablerte Akvariet begrepet fiskepass. Med installasjonen «Ole og Dole på feriekolonien» kunne småbarnsforeldre (som har vokst opp med ‘Doffen har daua’-reklamen på TV) møte Ole og Dole. To helt vanlige akvariefisk som tilbrakte sommerferien på Akvariet. De kunne lære om akvariefisker brutale skjebner i kloakken, og få tips til hvordan man skaffer fiskepass. Med SoMe-snutter kunne folk oppleve attraksjonene på Akvariet gjennom Ole og Dole’s øyne. Og på landingssiden fikk de gode tips til hvordan man spør om fiskepass, på måter det nærmest er umulig å si nei til. Slik gikk Akvariet i front om å ta eierskap til fiskevelferd. Ikke bare for fiskene som bor på Akvariet, men også for alle fiskene som lever der ute i de tusen hjem. Kampanjen ga 17% økning i antall besøkende etter ferien. (Sammenlignet med et sterkt fjorår, hvor folk holdt seg hjemme i Norge)

Bidragsytere

  • Martin Abbedissen Fauskanger
    Kreatør
  • Mari Kihle
    Tekstforfatter
  • Doffen Trellevik
    Kreativ leder
  • Cathrine L. Håland
    Prosjektleder
  • Tom Asle
    Designer
  • Alek Pérez
    Filmfotograf / Post Produksjon
  • Marie Tveit
    Digital Markedsfører
  • Veline Høyland
    Ansvarlig hos kunde