Som KF-medlem får du eksponering på Kreativt Forum og i vår byråguide, faglig inspirasjon og sosialt påfyll, i tillegg til praktisk informasjon om juridiske avtaler og bransjestandarder.
Bagrunn og målsetting
Filmfaktisk er et relativt nytt produksjonsselskap stiftet i 2008. En inkluderende og hardtarbeidende gjeng med store ambisjoner og en brennende interesse for å skape film, være i felten og finne de gode lokasjone. Allerede i sine første driftsår har de jobbet for store aktører som DnBNOR, Helly Hansen, Farris, Felleskjøpet, Kondomeriet og Playstation, for å nevne noen. Målet for oppdraget var å tydeliggjøre Filmfaktisk som en annerledes utfordrer, med faglig tyngde og en hands-on approach kunden skal få ta del i.
Konsept/idé/strategi
Vi ønsket å vise Filmfaktisk sin tilstedeværelse i filmen, deres søken etter location og skape en identitet som kunne oppfordre til lek og faglig utfordrelse. Filmfaktisk er synlige i filmen, men på lerretet kommer historien først. Vi har latt typografien/logoen være en materialisering av selskapet og filmskaperene. I dette tilfellet et lysskilt som til nå har reist nærmere 1500 km og spilt en bakgrunnsrolle i over 12 kortfilmer (øker stadig). I disse filmene forteller Filmfaktisk historier, stemninger eller absurditeter - som til sammen viser selskapet som en mangefasettert utfordrer i bransjen. Konseptet bunner i en strøm av kortfilmer av forskjellig karakter som legges ut på web, sosiale medier etc. Denne konseptuelle rammen bruker Filmfaktisk for å utfordre både seg selv og de faglige normene. Resultatet er et bredt spekter av korte filmatiske opplevelser.
Den grafiske utformingen, i all hovedsak typografi, er et resultat av skiltets utforming og begrensninger — en detaljering vi fant interessant. Typografien henter igjen skiltets egenskaper; dvs at svevende elementer som prikk over i, j osv. er koblet fast. Dette skaper en god kobling fra lerret til papir. På flater som tillater det gjengis logoen kun i spotlakk på trykk for å illustrere skiltet som er "ute på oppdrag", og gjerne finnes i stillbilder fra filmen. Det er på film magien skjer. Det er filmen som er viktig.