GULLBIT

Sendt inn av
SMFB
Kunde
Mondelez Norge / Freia
Medieplassering
TV, internett (bannere, Facebook, kampanjeside), butikk og pakning.
Oppgaven var å øke salget av Freias mest populære og folkekjære sjokoladeplater, fortrinnsvis ved bruk av digitale medier. Vi fant derfor fram til en helt spesiell teknikk som ga oss muligheten til å fjerne en rute fra sjokoladeplatene, uten å redusere mengden sjokolade. På innsiden av alle sjokoladepapirene la vi så en helt unik kode, som kunne testes på en digital safe på freiamelkesjokolade.no. I tillegg til en rekke mindre premier, ble det delt ut ti finaleplasser. Gullbitene ble spesiallaget av de beste gullsmedene hos David Andersen, i tre eksemplarer, og låst inn i en safe på Freia sin fabrikk i Oslo. Tre av de ti finalistene hadde korrekt kode til safen, og ville vinne den manglende biten i edelt metall. På tre måneder ble hele 751 532 unike koder funnet i sjokoladepakninger og deretter testet på freiamelkesjokolade.no. I tillegg ble det målt den høyeste aktiviteten på noen av Mondelez sine Facebooksider noensinne. Antall følgere på Freia sin Facebook økte således med mer enn 10 000. Salget av 200 grams sjokoladeplater økte med imponerende 8,6%. Melkesjokoladen som allerede var den mest solgte i Norge, økte med vanvittige 12,4%, som en direkte følge av kampanjen.

Bidragsytere

  • Hans Magne Ekre
    Tekstforfatter
  • Motion Blur
    Produksjonsbyrå
  • Stina Norgren
    Grafisk Design
  • Christian Steen
    Konsulent
  • Fredrik Gunstad
    Grafisk Design
  • Unfold
    Webdesign
  • Christoffer Lorang Dahl
    Annet (må beskrives)
  • Vibeke Wiedswang
    Prosjektleder
  • Arnar Halldorsson
    Annet (må beskrives)
  • F&B Factory
    Webutvikling
  • Alexander Gjersøe
    Art Director
  • SMFB
    Reklamebyrå
  • F&B Factory
    Annet (må beskrives)
  • Nina Skotte
    Ansvarlig hos kunde
  • David-Andersen
    Annet (må beskrives)
  • Unfold
    Webutvikling
  • SMFB Engine
    Annet (må beskrives)