Havhipsteren

Sendt inn av
AVIA produksjon
Kunde
Senter mot marin forsøpling
Verdenshavene fylles stadig opp av plast – noe som også merkes godt langs Norges langstrakte kystlinje. Marfo (Senter mot marin forsøpling) har derfor utviklet appen Rydde som et verktøy i kampen mot forsøplingen. I denne appen kan strandryddere få tilgang til informasjon om ulike strandryddinger. I tillegg kan brukerne registrere hva de finner, noe som gir forskere viktig informasjon om hvor søppelet kommer fra. <br /><br />Oppdragsgiver ønsket en kampanje som skulle synliggjøre appen for en målgruppe som allerede er interessert i å rydde strender, men som kanskje ikke kjente særlig til Rydde-appen fra før. Løsningen for kommunikasjonen, som befant seg tidlig i kundereisen, ble å bygge kjennskap ved å spille på humor. Kampanjen dykker ned i en verden og et sjangeruttrykk målgruppen kjenner seg igjen i, men som her leker seg med parodiske karakterer, situasjoner og virkemidler for å fremskaffe smil hos seeren.<br /><br />Historien tar utgangspunkt i det noe urealistiske premisset om at havet er helt fritt for plast i år 2050 – takket være appen Rydde. Hovedkarakteren Koriander er nå den eneste gjenværende strandrydderen, og savner sine ryddevenner og tiden da strendene var fulle av plast. Nå viser det seg at Rydde-appen har reddet "miljøet-miljøet" – men på bekostning av det sosiale miljøet.

Bidragsytere

  • Jo Christian Larsen
    Rådgiver
  • Dag Olav Mandt
    Produsent
  • Sondre Formo Lindheim
    Fotograf
  • Mathias Tjøtta Odden
    Regissør / manus