Helios

6907 8606e original
6908 33865 original
6909 afbc8 original
6911 e0792 original
Sendt inn av
Uniform
Kunde
Alma AS
Medieplassering
I dagligvarehandelen og faghandel
Ekstern url
http://www.helios.no/
Helios økologiske produkter har eksistert siden 1969 - med tilnærmet uendret pakningsdesign. Fra å være et produkt for "menigheten" i helsekostkanalen skulle merkevaren reposisjoneres og etableres i dagligvarehandelen. Brukerne av økologiske produkter er blitt utvidet fra en bevisst kjernemålgruppe ("kroppen er mitt tempel) til nye brukere som er mindre kunnskapsrike og bevisste, men likevel nysjerrige på økologiske produkter. I løpet av 1. kv. 2012 er 130 produkter redesignet. Uniform har ved hjelp av det nye designet tatt et faghandelsprodukt og flyttet det inn i dagligvarekanalen. Vi ønsker å formidle produktenes kompromissløse kvalitet, smakene, det opprinnelige og det ekte. Vi har foretatt en klar forsterking og tydeliggjøring av posisjoneringen. Helios er ingen stor annonsør og pakningene er Helios' kommunikasjonsflate for å bygge merkekjennskap og -preferanse. Derfor er konsistent og lik utforming på alle produkter prioritert i det nye designet. Konkurrenter kan komme til å angripe Helios' posisjon som økologieksperten, men historikken til Helios som kompromissløs kvalitetsleverandør siden 1969 kan de ikke ta. Logoen ble valgt som et bærende symbol. Det bryter med alternative merker, som ofte bruker matfoto og glanset papir. Helios er solguden og Helios' nye symbol er den vitale solen, der strålene fra solen består av frø-former; kimen til nytt liv. "Siden 1969" ble tilført for å underbygge kompetanse og historisk forankring. Logoen "stråler" og gir sterke fjernsignaler i butikk. Alle illustrasjoner er håndtegnet i blekk. De har en levende strek og står i kontrast til de grafiske formene i logen. De viser organiske elementer som frø, korn, blader. o.l. Fargepaletten inkluderer litt "odde" farger som skaper et retroinntrykk på en moderne måte. Selv med en stor fargepalett, og hvor logoen finnes i mange farger, opplever man en sterk enhet. Når mange produkter står ved siden av hverandre ser vi at helheten blir større enn summen av de enkelte varianter.

Bidragsytere

  • Cecilie Berg Børge-Ask
    Grafisk Design
  • Cecilie Berg Børge-Ask
    Illustrasjon
  • Camilla Hansteen
    Kreativ leder
  • Erik Jansson
    Konsulent
  • Pia Falk Lind
    Prosjektleder
  • Camilla Hansteen
    Grafisk Design