Hvorfor kan de ikke bare spise kake

Sendt inn av
Michelle Hermandsen
Kunde
Røde Kors
Medieplassering
Fiktiv case
Hvordan kan Røde Kors synliggjøre sitt nasjonale arbeid i Norge? I dag lever hundrevis av mennesker på gaten i Oslo. De er hjemløse og har liten tilgang på mat. Måltidene de får i seg er sjeldent næringsrike. En del av Oslos beboere gir penger til dem som tigger, men mange unnlater å gi fordi man er redd pengene går til for eksempel narkotika. Løsning: Vi lager en DM der vi beskriver problemet og oppfordrer mottaker til å ta affære gjennom å laste ned en applikasjon. DM’en gir vi ut i form av et magasin som kommer ut sammen med aviser med en kulturell profil, som feks. Dagens Næringslivs fredagsbilag D2. Målgruppen bor i større byer, er 25+ med god økonomi og et stort kulturelt kapital. Kampanjen har en dobbelt bunn. Ved første øyenkast gir den tips om tilbereding av mat illustrert på en delikat måte. Senere åpenbares avsenderen og dens egentlige budskap: Behov for støtte til bedring av hjemløse og rusmisbrukeres’ helse. Magasinet oppfordrer mottaker så til å laste ned en applikasjon - «Gi et måltid», som gir de privilegerte i Oslos gater mulighet til å enkelt støtte Røde Kors for å hjelpe de hjemløse.

Bidragsytere

  • Sara Marie Hødnebø
    Art Director
  • Erik Opdal
    Art Director
  • Ingrid Rommetveit
    Art Director
  • Tone Jansson
    Art Director
  • Michelle Hermandsen
    Art Director