Ingen er like. Hvorfor skal begravelser være det?

Sendt inn av
Screenplay
Kunde
Jølstad Begravelsesbyrå
Medieplassering
Print: Dagbladet Magasinet, A-magasinet, VG Helg, Aftenposten, diverse lokalpresse.
Ekstern url
http://jolstad.no/
Hvordan fortelle folk at begravelser kan gjøres personlige? Hvordan invitere folk til å tenke gjennom hva som er unikt for sine nærmeste? Hvordan utfordre folk til å stille de vanskelige spørsmålene? Begravelser er fremdeles tabubelagt, og de færreste kjenner til at man selv kan påvirke seremoni, gravferd og alt som hører til. Hovedutfordringen var å kommunisere et tema og et tilbud som mottaker egentlig ikke ønsker å forholde seg til. Vi valgte derfor å snakke til målgruppen på en ydmyk og stillferdig måte, med fokus på de små grepene som gjør seremonien mer personlig. Kreativt konsept: Ingen er like. Hvorfor skal begravelser være det? For å skape rom for refleksjon, og ro til å forstå budskapet, laget vi profilannonser der tekst og bilde ble utformet med vekt på lese- og severdighet. Det var viktig at uttrykk og innhold skulle invitere til refleksjon og ettertanke, snarere enn å gi inntrykk av å selge et produkt. Profilannonsene ble plassert i medier med lang lese- og levetid, hvor vi kunne møte mottaker i en rolig lesesituasjon. Vi komplementerte profilannonsene med små, taktiske annonser der enkeltelementer representerte de små tingene som kan sette et personlig preg på begravelsen.

Bidragsytere

  • Nina Haavik
    Art Director
  • Cecilie Faye
    Konsulent
  • Ellen Myklebost
    Prosjektleder
  • Tone Garmann
    Tekstforfatter
  • Andreas Kleiberg
    Fotograf