Jakten på Øyamenyen

Xzq V Qbda Coop presentationboard jakten
Sendt inn av
WAL
Kunde
Coop Mega
Under pandemien ble samtlige musikkfestivaler i Norge avlyst og det ble en massekansellering av sponsoravtaler, og millionunderskudd for festivalene. Coop Mega har sponset Øyafestivalen i en årrekke og ønsket å støtte festivalen ved å fortsette sponsoratet, til tross for at den ble avlyst. Men å dra nytte av en kansellert festival, eller hevde seg som dagligvarekjede blant Oslos mest trendy restauranter er ikke lett. Coop Mega ble i 2019 også vurdert til terningkast 2 i VGs test av øyamaten. Siden festivalen ble utsatt, så vi en mulighet. Vi kontaktet han som slaktet oss i VG; stjernekokk og Bocuse d’Or-vinner Jimmy Øien, og utfordret han til å utvikle et bedre produkt selv. En ny øyameny. Jimmy jaktet deretter på smaksmessig mangfold og sesongens beste råvarer sammen med de som kan festival; nemlig artistene. I Tromsø oppdaget han umami-smaken i iskaldt hav, kombinasjonen av nyr og drop-kebab i Lillestrøm, gresskarhøsting og soppdyrking i Rogaland, og selvplukket honning samt dandering i Oslo. Jakten på Øyamenyen endte opp som 6 episoder fordelt over en to-årsperiode. Episodene var ikke designet for å bli virale, men produsert for å bli akseptert hos en anti-kommersiell målgruppe. Den nye Øyamenyen ble servert til rekordlang kø på Øyafestivalen 2022 og økte omsetningen med 254 %.

Bidragsytere

  • Andreas Borgen
    Rådgiver
  • Håkon Bakke
    Prosjektleder
  • Kristian Haukland
    Kreatør
  • Ola Nielsen
    Kreatør
  • Simen Ødemotland Instefjord
    Kreatør
  • Kaja Isnes
    Designer
  • Anders Bremnes
    Regi / produsent
  • Magnus Liestøl
    Regi / produsent
  • Jimmy Øien
    Kokk
  • Aram Zarkoob Vaughan
    -
  • Tina Weiby
    Markedssjef
  • Tora Wold Ødegaard
    Produktsjef