Jeg kaller det kunst

Vl Lnk Zzd Nam 1
Vl Lnk Zzd Nam 2
Vl Lnk Zzd Nam 3
Vl Lnk Zzd Nam 4
Vl Lnk Zzd Nam 5
Vl Lnk Zzd Nam 6
Vl Lnk Zzd Nam 7
Vl Lnk Zzd Nam 8
Sendt inn av
Neue Design Studio
Kunde
Nasjonalmuseet
Nye Nasjonalmuseet sin åpningsutstilling hadde som mål å vise bredden av norsk samtidskunst anno 2022. Kuratorene reiste Norge rundt for å finne kunstnere og uttrykk som man vanligvis ikke opplever på Nasjonalmuseet, og som bidrar til å sette samtidskunsten i et nytt perspektiv. Totalt 150 kunstnere ble valgt ut, og blandingen av uttrykksformer viser den store bredden av hva norsk samtidskunst er. Utstillingens "rebelske" natur ble et naturlig utgangspunkt for å skape et visuelt uttrykk som skiller seg ut fra resten av Nasjonalmuseets utstillinger. Med utgangspunkt i dette utviklet vi et dogmebasert, visuelt konsept der den personlige signaturen står sentralt. Tittelen ”Jeg kaller det kunst” setter umiddelbart fokus på hvem som er avsender. Er dette en kommentar fra Nasjonalmuseet, kunstnerne eller fra en besøkende? Og hvem kan egentlig definere hva som er kunst? Identiteten og utstillingen gir slik et skråblikk på hva kunst er, og utfordrer hvem som har definisjonsmakten for hva kunst er. Kontrasten mellom de ulike håndskriftene og Nasjonalmuseet sin klassiske serif font, bruken av grønt, samt animasjonsprinsippene skapte et uttrykk som utfordrer det etablerte kunstspråket - og inviterer til å møte utstillingen på andre premisser. "Unge voksne som ikke er fra Oslo og ikke besøker utstillinger" ble definert som målgruppe. Sammen med analyseselskapet Opinion ble det foretatt tester underveis for å se hvordan målgruppen responderte på utstillingens kommunikasjon.

Bidragsytere

  • Daniel Bergsnes Nerheim
    Designer
  • Benjamin Stenmarck
    Designer
  • Lars Håvard Dahlstrøm
    Kreativ leder
  • Simen Røyseland
    Designer
  • Behnam Farazollahi
    Strategisk rådgiver
  • Trine Renate Dolmen Stene
    Design Manager