Kan du snakke kan du bidra

Sendt inn av
TRY
Kunde
Røde Kors
Medieplassering
Facebook, TV2, YouTube
Vinteren 2016 kokte kommentarfelt og medier over med artikler, nyheter og meninger om flyktningene og flyktningkrisen. Diskusjonen ble stadig mer polarisert. Ytterpunktene var de som skrek høyest og som følge fikk de og mest plass. I tillegg ble grensene for hva var akseptert å si og mene stadig utvidet. I dette klimaet ønsket Røde Kors en holdningskampanje på sosiale medier som kunne bidra til mer positive holdninger ovenfor flyktningene. Det var et behov for å vise at de er enkeltmennesker, ikke en ”farlig gruppe”. De ønsket å vekke den passive, stumme majoriteten: De som reagerer på fiendtlige holdninger som kommer frem, men som ikke engasjerer seg aktivt i sosiale medier eller ovenfor flyktningene direkte. Løsningen ble en kampanje for å bevisstgjøre folk på språket som ble brukt i diskusjonen om flyktningene. Målet var å først og fremst aktivisere denne passive majoriteten, gjennom noe de kunne dele, skrive under på og engasjere seg i. --- I tillegg til filmen ble det laget en nettside prat.rodekors.no der man ble bedre kjent med individene flyktningene, ved å svare på hverdagslige spørsmål de har om Norge; typer spørsmål vi alle ville hatt dersom vi hadde flyttet til et nytt land.

Bidragsytere

  • Terje Johnsen
    Grafisk Design
  • Sara Hødnebø
    Art Director
  • Jon Vilhelm Aasgård
    Ansvarlig hos kunde
  • Fantefilm
    Produksjonsbyrå
  • Caroline Ekrem
    Tekstforfatter
  • Bjørnar Buxrud
    Tekstforfatter
  • Marius Holst
    Regissør
  • Ellen Johnsen
    Ansvarlig hos kunde
  • Torkild Jarnholt
    Tekstforfatter
  • Kristine Lund
    Ansvarlig hos kunde
  • Hugo Hagemann Føsker
    Producer
  • Sven Jensen
    Konsulent
  • Mona Løkke
    Prosjektleder
  • Thomas Syvertsen
    Ansvarlig hos kunde
  • Erikha Harket
    Konsulent