Kjeldsberg kaffe

Sendt inn av
FRANK.
Kunde
Kjeldsberg
Kjeldsberg er et av Norges mest tradisjonsrike kaffehus. Etablert i Trondheim i 1856 av Rasmus F. Kjeldsberg. PROBLEMSTILLING: Til tross for høy merkekjennskap, har Kjeldsberg slitt med markedsandeler og mangel av en klar posisjon i forbrukers hukommelse. Kaffebrenneriet er REMA 1000 sitt eget kaffemerke og kjeden ønsket å etablere en tydeligere rolle i egen portefølje og forbrukers valgsett. LØSNING: Nordmenn er blant verdens mest kaffedrikkende folkeslag og markedet har utviklet et sofistikert kategorispråk på kort tid. Kjeldsberg er et av landets minste kaffebrennerier med en stor lidenskap for ordentlig god kaffe for folk flest, enkelt og greit. Konseptet ble derfor bygget opp over et enkelt og effektivt design, som bryter med det sofistikerte kategorispråket. En tydelig og særegen farge ble valgt. En gulfarge som merkevaren var blitt forvaltet gjennom 80- og 90-tallet, men som har blitt kraftig nedtonet ved siste redesign. I tillegg til en differensierende farge som øker synligheten i hyllen, har fokus vært på å utvikle elementer med formål om å forenkle navigeringen i butikk. RESULTAT: Redesignet har på kort tid bidratt til å øke markedsandelene til Kjeldsberg i REMA 1000, bygd en sterkere link mellom merkevaren og REMA 1000 sine egne verdier og posisjonert merket høyere opp i valgsettet til forbruker.

Bidragsytere

  • Geir Solem Lysbakken
    Grafisk Design
  • Oscar Michaelsen
    Konsulent
  • Lee Cartmell
    Kreativ leder
  • Line Berg Dørum
    Ansvarlig hos kunde
  • Jan Erik Glimsholt
    Ansvarlig hos kunde
  • Julie Gehrken
    Prosjektleder
  • Dorthe Torgersen
    Grafisk Design