#kjøplokalmat

Sendt inn av
Kitchen
Kunde
Meny
Slutten av Mars 2020 traff effekten av Covid-19 oss med full styrke. Mennesker ble permitert og mistet jobber, barn ble holdt hjemme fra skole, barnehage og fritidsaktiviteter, og folk hamstret hermetikk, knekkebrød, mel og dopapir. Det meste stengte ned. Også MENY skrudde av all reklame. Men noen av de som ble hardest rammet var alle de lokale småprodusentene fordi de var avhengige av hotell og restaurantnæringen. MENY bestemte seg for å hjelpe og samlet over 3000 norske matskatter under hashtaggen #kjøplokalmat. Så kuttet man prisen og i tillegg lovet man å betale tilbake 10% av fortjenesten til produsentene. Så erstattet vi vanlige MENY-reklame med filmer av de lokale produsentene Vi bygde om salatbaren og gav dem plassen de både fortjente og trengte Dette likte folk og vi økte salget på lokalmat med 18% i perioden. Og vi ga tilbake over 10 millioner til de lokale produsentene Den fire uker lange kampanjen genererte over 50 medieoppslag i riksdekkende- og lokale aviser, og i tillegg til alle som så den på TV, fikk 2,4 millioner nordmenn med seg kampanjen i sosiale medier.

Bidragsytere

  • Kjetill Nybø
    Art Director
  • Tina Aasen
    Tekstforfatter/journalist
  • Haakon Dahl
    Konsulent
  • Carina Llado
    Konsulent
  • Therese Røkke
    Prosjektleder
  • Marte Sønsterud
    Designer
  • Calle Bjørnqvist
    Tekstforfatter
  • Jørgen Normann Larsen
    Markedsdirektør
  • Henrik Ek
    Grafisk Designer