Kolonial blir Oda

Xvg Bk Kl D kolonial forelesning still 01
Sendt inn av
T/A POL AS
Kunde
Oda
Våren 2021 skulle merkevaren tidligere kjent som kolonial.no bytte navn til Oda. <br />For folk flest er navnebytte hos annonsører å regne som irriterende støy. Hvorfor i all verden brukes det penger på å bytte et navn som fungerer helt fint? <br /><br />For annonsører handler slike navnebytter ofte om å "selge inn" det nye navnet. Forklare hvorfor det nye er så mye bedre enn det gamle. Men denne gangen valgte vi å gjøre omvendt: Vi brukte tid og krefter på å forklare hvorfor det gamle navnet måtte ryke. <br /><br />I samtaler om det nye navnet fortalte Kolonial flere historier fra de gangene de brukte navnet Kolonial.no på engelsk og om reaksjoner som gjorde det nødvendig å forklare at "Kolonial i Norge er et koselig ord, og absolutt ikke imperialistisk eller enda verre, rasistisk"<br /><br />Det kreative og strategiske valget ble altså å gjøre det fullstendig logisk for folk flest: Selvfølgelig må Kolonial.no bytte navn! Dermed ville kundene våre også møte navnebyttet med sympati framfor å irritere seg over endringen. Kampanjeperioden der vi forklarte hvorfor vi skulle bytte navn skulle være relativt kort og intens: Kolonial bytter navn fordi de må. Logisk nok. Ferdig med det. Nå over til Oda.

Bidragsytere

  • Monika Augustsson
    Rådgiver
  • Janne Brenda Lysø
    Kreatør
  • Christian Lauritzen
    Kreatør
  • Ragnhild Synnes
    Prosjektleder
  • Tone Bøygard
    Prosjektleder
  • Ole Jakob Bøe Skattum
    Designer
  • Simon Karlsson
    Planner
  • Aksel Hennie
    Regissør
  • Sverre Gundhus
    Produsent
  • Mari Hoftun
    Head of Marketing