Som KF-medlem får du eksponering på Kreativt Forum og i vår byråguide, faglig inspirasjon og sosialt påfyll, i tillegg til praktisk informasjon om juridiske avtaler og bransjestandarder.
Våren 2021 skulle merkevaren tidligere kjent som kolonial.no bytte navn til Oda. <br />For folk flest er navnebytte hos annonsører å regne som irriterende støy. Hvorfor i all verden brukes det penger på å bytte et navn som fungerer helt fint? <br /><br />For annonsører handler slike navnebytter ofte om å "selge inn" det nye navnet. Forklare hvorfor det nye er så mye bedre enn det gamle. Men denne gangen valgte vi å gjøre omvendt: Vi brukte tid og krefter på å forklare hvorfor det gamle navnet måtte ryke. <br /><br />I samtaler om det nye navnet fortalte Kolonial flere historier fra de gangene de brukte navnet Kolonial.no på engelsk og om reaksjoner som gjorde det nødvendig å forklare at "Kolonial i Norge er et koselig ord, og absolutt ikke imperialistisk eller enda verre, rasistisk"<br /><br />Det kreative og strategiske valget ble altså å gjøre det fullstendig logisk for folk flest: Selvfølgelig må Kolonial.no bytte navn! Dermed ville kundene våre også møte navnebyttet med sympati framfor å irritere seg over endringen. Kampanjeperioden der vi forklarte hvorfor vi skulle bytte navn skulle være relativt kort og intens: Kolonial bytter navn fordi de må. Logisk nok. Ferdig med det. Nå over til Oda.