Lanseringen av Søsterklokkene

48713 fd089 original
Sendt inn av
TRY Råd AS
Kunde
Gyldendal
Medieplassering
Filmen ble publisert første gang 31. oktober, på Facebook, Instagram og Youtube. Merk her at selve PR-arbeidet rundt boktraileren startet allerede under innspillingen av den (omtaler), 8. oktober.
OPPDRAGET Gyldendal hadde store ambisjoner for Lars Myttings nye roman, "Søsterklokkene" – et trekantdrama rundt et stavkirkesalg i Gudbrandsdalen, anno 1880: Ikke bare skulle boka vinne bokhøsten, den skulle toppe salgslistene til jul også. Men hvordan? Vi ble bedt om å tenke helt nytt. IDEEN Den fysiske bokas hovedkonkurrent er ikke lydbøker, men streametjenester som HBO og Netflix. Ideen som sprang ut av dette faktumet, var å bruke disse tjenestenes eget «lokkemiddel», filmtraileren – og dermed antagelig lage verdens aller første boktrailer. PR Strategien var å skape blest om både bok som film allerede under innspillingen. Her kapitaliserte vi både på forfatterens tilhørighet i Gudbrandsdalen, hans lokale status og bokas historiske aspekter og forankring på stedet. RESULTATET Da kampanjeperioden var over var Lars Mytting nevnt i nesten 400 artikler fra lansering til jul. Både regionale og riksdekkende medier hadde store oppslag på innspillingen av boktraileren. Og viktigst av alt: Da julesalget toppet seg i uke 50 lå Søsterklokkene på 1. plass på bestselgerlista – og ingen kunne matche 18 uker i strekk her.

Bidragsytere

  • Sindre Beyer
    Konsulent
  • Robin Idland Krüger
    Konsulent
  • Trine Stang Hox
    Prosjektleder
  • Håvard Nærdal
    Art Director
  • Einar Fötschl
    Tekstforfatter
  • Gry Sætre
    Producer
  • Henrik Martin Dahlsbakken
    Regissør
  • Harald Ofstad Fougner
    Ansvarlig hos kunde
  • Oscar Dahlsbakken
    Filmfotograf
  • Parisa Vaziri
    Ansvarlig hos kunde