Melkerampa

Sendt inn av
Scandinavian Design Group & Inne Design
Kunde
TINE SA
Medieplassering
Prioriterer sosiale medier som Facebook og Twitter
Medalje
Gullblyanten 2012
Gull, Design - Identitet
TINE har utviklet, produsert og solgt norske meieriprodukter i mer enn 130 år. Ønsket om å kommunisere direkte og personlig med forbruker har blitt oppfylt ved hjelp av et levende butikkonsept i Mathallen på Vulkan. På Melkerampa forteller TINE sin historie i en moderne, urban setting. Butikken skal appellere til kresne matinnovatører, profesjonelle kokker så vel som Oslofolk og turister. Den er etablert i et innovasjonsperspektiv og skal fungere som et laboratorium for produktutvikling, læring, inspirasjon og gode matopplevelser. Det kreative grepet er bygget rundt konseptet “Hjemme hos TINE”, og gjenspeiler opplevelsen av å komme hjem til en venn, til en ledig stol rundt kjøkkenbordet hvor kaffen står på lunk. Navnet Melkerampa er tradisjonsrikt, men blir moderne i møtet med interiørdesign og visuell identitet. Fokuset har vært å forene meierihistorie, tradisjoner og matkultur i et moderne uttrykk gjennom materialer, teknikker, farger og fonter. Det håndtegnede logosymbolet er inspirert av Fellesmeieriets identitet fra 30-tallet og refererer til norske treskjæringstradisjoner og stempelmerking som uttrykk for kvalitet. Innpakningspapir og emballasje dokumenterer produktutvikling og innovasjon fra TINEs 130-årige historie. Langbordet, produsert av gamle frukttrær, har understell formet som logosymbol i melkehvite stålrør. Samme form er tatt videre i binders til menyer. Melkeglassene er håndblåste, kopper og fat er hånddreide og gamle melkeflasker danner en lampekrone over bordet. Det informative designet på osteskilt i disk og menyer videreføres i digital løsning, og favner dermed ønsket om å ta rollen og ansvaret for opplæring om matkultur for fremtidens generasjoner. Visuell identitet og kundeopplevelsen er ivaretatt i alle touch points. Fra pakning, interiør, skilting, inviterende portal, komfyr som stedets hjerte, sortiment, display av varer og de ansattes ritualer og uniformer. Dette har gitt en unik mulighet til å få regnestykket til å gå opp i en større helhet: Strategi + design = helstøpt konsept. TINE flytter plass i verdikjeden, fra leverandør til restauratør, og redefinerer definisjonen av brand store. Et radikalt skifte fra striglet merkevaredyrking til en taktil og sanselig opplevelse.

Bidragsytere

  • Scandinavian Design Group
    Grafisk Design
  • Annie Myhre
    Konsulent
  • Evelyn Wulff
    Prosjektleder
  • Ingvil Marstein
    Grafisk Design
  • Torjan Rood Vastveit
    Grafisk Design
  • Eirik Seu Stokkmo
    Grafisk Design
  • Tonje Jæger
    Grafisk Design
  • Emma Prunty
    Prosjektleder
  • Christian Søgaard
    Konsulent
  • Thomas Kaldhol
    Webdesign
  • Inne Design
    Annet (må beskrives)
  • Vigdis Apeland Bergh
    Annet (må beskrives)
  • Marte Roverud Fredriksen
    Annet (må beskrives)
  • Pål Fasseland
    Ansvarlig hos kunde
  • Ksenia Stanishevski
    Annet (må beskrives)