Melkerampa

Sendt inn av
Scandinavian Design Group
Kunde
TINE
Medieplassering
Prioriterer sosiale medier som Facebokk og Twitter
TINE har utviklet, produsert og solgt norske meieriprodukter i mer enn 130 år. Ønsket om å kommunisere direkte og personlig med forbruker har blitt oppfylt ved hjelp av et levende butikkonsept i Mathallen på Vulkan. På Melkerampa forteller TINE sin historie i en moderne, urban setting. Det kreative konseptet “Hjemme hos TINE” gjenspeiler opplevelsen av å komme hjem til en venn, til en ledig stol rundt kjøkkenbordet hvor kaffen står på lunk. Navnet Melkerampa er tradisjonsrikt men blir moderne i møtet med interiørdesign og visuell identitet. Vi forener meierihistorie, tradisjoner og matkultur i et moderne uttrykk. Det håndtegnede logosymbolet er inspirert av Fellesmeieriets identitet fra 30-tallet og refererer til norske treskjæringstradisjoner og stempelmerking som uttrykk for kvalitet. Tradisjonsuttrykket veies opp av moderne materialer, teknikker, fargevalg og fonter. Innpakningspapir og emballasje dokumenterer produktutvikling og innovasjon fra TINEs 130-årige historie. Langbordet, produsert av gamle frukttrær, har understell formet som logosymbol i melkehvite stålrør. Samme form er tatt videre i binders til menyer. Melkeglassene er håndblåste, kopper og fat er hånddreide og gamle melkeflasker danner en lampekrone over bordet. Fargepaletten kombinerer visuell nærhet til TINE med et egenartet, modigere uttrykk. Klassisk dypblå farge komplementerer fargenyansene i meieriproduktene. Lyseblått er hentet fra TINEs fargepalett. Den gir et nedtonet uttrykk på illustrasjonenes ulike stilarter. En intenst varmrød aksentfarge gir egenart og energi. Som støtteelement benytter vi et mønsterbord med referanse til kjøkkentekstiler og TINEs 70-tallsestetikk. Håndskrift utgjør en sentral del av det visuelle uttrykket på menyer og osteskilt. Det gis veiledning for skrivestil og språk gjennom designmanual, for å sikre et levende, men samtidig konsistent uttrykk. Kundeopplevelsen er ivaretatt i alle touch points. Visuell identitet og kundeopplevelsen er ivaretatt i alle touch points. Fra pakning, interiør, skilting, inviterende portal, komfyr som stedets hjerte, sortiment, display av varer og de ansattes ritualer og uniformer. Dette har gitt en unik mulighet til å få regnestykket til å gå opp i en større helhet: Strategi + design = Solid håndverk og helstøpt konsept.

Bidragsytere

  • Ingvil Marstein
    Grafisk Design
  • Torjan Rood Vastveit
    Grafisk Design
  • Eirik Seu Stokkmo
    Grafisk Design
  • Tonje Jæger
    Grafisk Design
  • Emma Prunty
    Prosjektleder
  • Christian Søgaard
    Konsulent
  • Thomas Kaldhol
    Webdesign
  • Inne Design
    Annet (må beskrives)
  • Vigdis Apeland Bergh
    Annet (må beskrives)
  • Marte Roverud Fredriksen
    Annet (må beskrives)
  • Scandinavian Design Group
    Grafisk Design
  • Annie Myhre
    Konsulent
  • Evelyn Wulff
    Prosjektleder
  • Pål Fasseland
    Ansvarlig hos kunde
  • Ksenia Stanishevski
    Annet (må beskrives)