Når gode råd er unge

Sendt inn av
TRY
Kunde
Statoil
Medieplassering
YouTube, Facebook, Aftenposten digitalt, bannere
De seneste årene har Statoil møtt flere krevende debatter samtidig. Om klima, arbeidsplasser, økonomi og politikk. Debatter som rører ved olje- og gassnæringens eksistensberettigelse. Antall unge som søker seg til petroleumsfag har sunket drastisk. Undersøkelser utført i 2015 forteller at den yngre generasjonen (18-35) oppfatter Statoil som et lukket og tunggrodd selskap, som de ikke nødvendigvis opplever som verken klimabærekraftig eller innovativt. Her har Statoil mye på hjertet og mange bevis på det motsatte. Temaene er likevel komplekse og det er krevende å vekke interesse for et selskap og en industri mange unge i dag opplever som lite relevant. Statoil ønsket derfor å gå fra monolog til dialog, øke kunnskapen blant de unge om sine dilemmaer og ta "morgendagens ledere" på alvor. Gjennom prosjektet “Når gode råd er unge” oppsøkte vi syv unge forskjellige, reflekterte og kritiske stemmer og filmet dem i møte med fem konsernsjefer innenfor hvert av Statoils kjernefelt. Ingen av de unge hadde en direkte tilknytning til Statoil og representere forskjellige yrker og studier med stor geografisk spredning. I dialogen med de unge fikk konsernledelsen anledning til å se “se seg selv i speilet” og bli konfrontert med kritiske spørsmål og gode råd til hvordan Statoil bør rustes til å bli enda mer omstillingsdyktige i årene som kommer. ”Når gode råd er unge” er kun første steget på veien mot et mer åpent, uredd og søkende Statoil. Det er ikke alle rådene som vil bli etterfulgt, men et solid utvalg av rådene er nå til behandling hos konsernledelsen og vil definere grunnlaget for neste fase i prosjektet - med konkrete tiltak og bevis. ----------- I tillegg til de fem filmene ble det utviklet en kampanjenettside i samarbeid med Aftenposten Storby, med supplerende artikler innenfor de fire temaene: Klima, arbeidsplasser, innovasjon og nye energiløsninger. Her kunne man også sende inn debattinnlegg som på selvstendig grunnlag ble vurdert for publisering i Aftenposten. Det ble også holdt debattmøter med Aftenposten Event i Norges fem største byer for unge mellom 18 og 35 år.

Bidragsytere

  • Erikha Harket
    Konsulent
  • Sindre Beyer
    Konsulent
  • Sven Jensen
    Konsulent
  • Mona Løkke
    Prosjektleder
  • Bjørnar Buxrud
    Tekstforfatter
  • Torkild Jarnholt
    Tekstforfatter
  • Susanne Hovda
    Tekstforfatter
  • Marius Aasen
    Art Director
  • Linda Tillier
    Producer
  • Martin Klausen
    Webdesign
  • Thomas Lein
    Webutvikling
  • Anders Stalheim Øfsdal
    Webutvikling
  • Gunnar Stensaker
    Annet (må beskrives)
  • Caroline Werring
    Producer
  • Vittoria Røkke Passalacqua
    Annet (må beskrives)
  • Film Agency Oslo
    Produksjonsbyrå
  • Tommy Nordmann
    Regissør
  • Henrik Habberstad
    Ansvarlig hos kunde
  • Ellen Andreasson
    Ansvarlig hos kunde
  • Erik Haaland
    Ansvarlig hos kunde
  • Karen Onsager Keiserud
    Ansvarlig hos kunde