Naturhistorisk museum

Yk Zel Mnl nhm docu 02
Yk Zel Mnl nhm docu 03
Yk Zel Mnl nhm docu 05
Yk Zel Mnl nhm docu 06b
Yk Zel Mnl nhm docu 10
Yk Zel Mnl nhm docu 11
Yk Zel Mnl nhm docu 12
Yk Zel Mnl nhm docu 13
Yk Zel Mnl nhm docu 14
Yk Zel Mnl nhm docu 15
Yk Zel Mnl nhm docu 18
Sendt inn av
Bleed
Kunde
Universitetet i Oslo
Medalje
Gullblyanten 2022
Diplom, Identitet
Naturhistorisk museum er en del av Universitetet i Oslo og består av Botanisk hage og museumsbygningene i bydel Tøyen. I to århundrer har museet formidlet og spredt av kunnskap innenfor naturvitenskap. Museet huser Norges største samling av naturvitenskapelige objekter. Museets største utfordring har vært å formidle deres brede samling til publikum: en samling som både inneholder dinosaurer, stauder og kaktuser, utstoppede dyr, bergarter og temaer knyttet til klimaendringer. Museet har med andre ord hatt en krevende jobb med å balansere budskap ovenfor småbarnsfamilier, planteentusiaster og vitenskapsinteresserte. Prosjektet med ny visuell profil hadde som mål å både sikre museet som en aktiv og uavhengig avsender og merkevare, samtidig som identiteten skulle passe inn i en større helhet av UiO-institusjoner. Med deres enorme samling ble nøkkelen å lage et system der grafikken enkelt kunne tilpasse seg utstillinger, arrangementer eller andre budskap. I likhet med alle ting som er av biolgisk art og som tilpasser seg sine omgivelser, ble også selve logoen et adaptivt element som vokser sammen med budskapet. Den nye identiteten skaper frihet for avdelingene, samtidig har den en klar avsender. Den robuste N-formen tillater innhold å tilpasses både som illustrert, malt, fotografert eller animert. Grepet gir museet endeløse muligheter for å skreddersy kommunikasjon, samtidig som de beholder en tydelig avsender.

Bidragsytere

  • Svein Haakon Lia
    Kreativ Leder
  • Halvor Nordrum
    Senior Designer
  • Christoffer Nøkleby
    Strateg
  • Marie Steen
    Prosjektleder
  • Elisabeth Hilde
    Prosjektleder
  • Jan Khür
    Dokumentasjonsfoto