Som KF-medlem får du eksponering på Kreativt Forum og i vår byråguide, faglig inspirasjon og sosialt påfyll, i tillegg til praktisk informasjon om juridiske avtaler og bransjestandarder.
Bakgrunn
Fra bibliotek til destinasjon
En av landets viktigste kultur-institusjoner er ikke lenger bare et bibliotek, men en kulturattraksjon som må tilpasse seg en moderne hverdag og bli den foretrukne møteplassen i konkurranse med andre destinasjoner. Møteplass, konsertarena, lesestund, koding, diskusjonsarena, samlingspunkt for venner, en rikholdig samling og rom som er gode å være i skal åpne opp for inspirasjon, innsikt og kunnskap.
Problemstilling: Hvordan gå fra å være en kultur institusjon til å bli en kulturattraksjon.
Løsning
Opplysning.
Behovet for opplysning er minst like viktig idag som når Carl Deichman donerte samlingen sin i 1785. Derfor var det naturlig å koble identiteten til dette formålet gjennom å bruke opplysning som hovedgrep i uttakene. Dette kommer til syne i selve logoen og de mange grepene som er sentrert rundt denne. Som i typografi, ikonografi, visuelle elementer og en rekke visuelle verktøy der Deichman opplyser gjennom å belyse informasjon. Uttrykket er tydelig, forankret i oppdraget og tilpasset de krav som er satt til synlighet og tilgjengelighet for å møte fremtiden og konkurransen om oppmerksomhet.