Påske + Pasjon | Identitet | festival

Sendt inn av
Rayon Visual Concepts
Kunde
KULT, Kirkelig Fellesråd i Oslo, Oslo Bispedømmeråd, og Domkirkeakademiet i samarbeid med OsloHimmel
Medieplassering
Nettsted, plakater, programflyer
Medalje
Gullblyanten 2011
Bronse, Håndverk Design
Prosjektet Påske + Pasjon samler arrangementer av mange slag til en festival som strekker seg fra påsketidens begynnelse til pinse. Kulturmeldingen Kunsten å være kirke er utgangspunktet for prosjektet. Målet er å skape bevisstgjøring rundt denne tiden for befolkningen i Oslo og omegn og gi dem "påskeopplevelser" som ligner den festen påsken er i andre land. Festivalen skal appellere til en langt større del av befolkningen enn menigheten, bokstavelig talt. Arrangementene spenner fra film og teater til litteraturopplesning og scenekunst. Identiteten søker å unngå åpenbare religiøse referanser, men heller skape en "åndelig parallell", blant annet ved å ta i bruk kvinneportretter fra renessansetiden samt bruke tegnet + istedetfor "og" i logoen. Portrettene med sine særegne blikk og uttrykk, og naturalistiske stil er så plassert inn i eggeformer. Disse refererer ikke bare til påske, men også til gammeldags portrettinnramming. Påskefortellingen inneholder store følelser og ord som svik, unnfallenhet, ekstase og forsoning. Disse ordene satt i stram typo plassert oppå skaper en sterk kontrast til de ellers sarte portrettene. Den begrensede fargepaletten knytter elementene sammen og skaper helhet.

Bidragsytere

  • Nora Bremnæs Petersen
    Grafisk Design
  • Knut Erik Tveit
    Ansvarlig hos kunde
  • Elisabeth Holter-Schøyen
    Konsulent