Pendlerbyttet

Sendt inn av
Geelmuyden Kiese
Kunde
NSB
Medieplassering
Facebook
Utfordring Hver dag tar 100.000 mennesker tog til og fra jobb. Hadde de valgt bilen, ville det skapt trafikkaos i de største byene. Togpendlerne bidrar til flyten i samfunnet,og NSB ønsket å takke og anerkjenne pendlernes bidrag. Samtidig ville de inspirere og friste noen bilpendlere til å bytte ut bilen med tog. Løsning Ideen var å vise virkeligheten slik den er, usensurert og ufiltrert rett fra brukerne. Vi lot noen tog- og bilpendlere bytte plass i en uke. Folk som sverget til bilen måtte komme seg til jobb med tog, og tog-pendlerne måtte sette seg bak rattet og kjøre frem og tilbake til jobb. Deltakerne ble rekruttert i sosiale medier, to bilpendlere og to togpendlere. De byttet transportmiddel i én arbeidsuke, og vi fulgte dem på reisen. Resultatet ble fire filmer som ga et usminket og ærlig syn på fordeler og ulemper ved både tog og bil. Filmene ble delt i sosiale medier, målrettet mot de forskjellige pendlerne. Engasjement og aktivering Kampanjen skapte høyt engasjement, med hele 1.250.000 ulike engasjementshandlinger over en kort kampanjeperiode. Det at NSB lot passasjerene dele både gleder og frustrasjoner, uten å sensurere, ble særlig godt mottatt og kommentert.

Bidragsytere

  • Morten Andresen
    Tekstforfatter
  • Mattis Bentzen
    Art Director
  • Pia Bråthen
    Prosjektleder
  • Marit Høvik Hartmann
    Konsulent
  • Paal Nygård
    Annet (må beskrives)
  • Meriam Braanaas
    Regissør
  • Robin Willis Borgen
    Grafisk Design
  • Gry Sætre
    Producer
  • Beate Tangre
    Producer
  • Tangrystan
    Produksjonsbyrå
  • Martin Iversen
    Klipp
  • Ole Marius Elvestad
    Filmfotograf
  • Geelmuyden Kiese
    Reklamebyrå
  • Christoffer Lorang Dahl
    Annet (må beskrives)
  • Eirik Harilstad
    Ansvarlig hos kunde
  • Petter Herr Ming
    Konsulent
  • Kai Robin Fischer Mortensen
    Ansvarlig hos kunde
  • Lene Solbrekken
    Ansvarlig hos kunde