Piql - Reshaping Data Preservation

Sendt inn av
Scandinavian Design Group/McCann
Kunde
Cinevation/Piql
Ekstern url
http://www.piql.com/
Selskapet Cinevation opplevde fallende etterspørsel for sin kjernekompetanse innen overføring av digitale filmer til 35 mm analog film for kinobruk. Etter en krevende omstilling satser de nå på sikker preservering og langtidslagring av digitale data med film som lagringsmedium. Et nytt produkt til et nytt marked krevde en reposisjonering. Markedet består hovedsakelig av større utenlandske aktører som først og fremst fokuserer på det tekniske aspektet, noe som ofte går over hodet på brukerne. Vi har utviklet et annerledes, vennlig og passe quirky navn som på sikt kan bli et verb for tjenesten (to pickle = konservere). Vi har spisset kommunikasjonen og forenklet måten de snakker på, for å enklere guide brukeren gjennom stegene i tjenesten og utheve hvilken verdi den har, istedenfor å fokusere på de tekniske spesifikasjonene ved maskinene. Hovedideen bak den visuelle identiteten er “det data består av". Nemlig 1-er og 0-er, binærtall. Dette ga utgangspunktet for både navntrekk og mønsteret som brukes på alt fra diskrete bakgrunner, placeholdere for foto og supergraphics på vegger. Utover det har vi innført en annerledes og tydelig fargepalett som står ut i et internasjonalt og konservativt marked. Billedstilen tar igjen det filmatiske og illustrerer produktene deres og hvordan de brukes, i tillegg til å gi Piqls egne foto en tydelig signatur.

Bidragsytere

  • Didrik Rasmussen
    Grafisk Design
  • Hilde Sommerstad
    Konsulent
  • Linn Anett Syversen
    Prosjektleder
  • John Fielding
    Planner
  • Simon Skreddernes
    Fotograf
  • Tony Næss
    Webutvikling