Prikk Bokstavkjeks

37902 eb8a6 original
Sendt inn av
Kristofer Hoffmann Schärer
Kunde
Westerdals Oslo ACT
Hvordan kan man med bruk av sensory branding skape og emballere et produkt som kan gjøre hverdagen til blinde enklere? I følge SNL finnes det ca. 4000 blinde i Norge, samtidig behersker omlag 500 nordmenn punktskrift. Prikk Bokstavkjeks er en multisensorisk måte å lære punktskrift på. Evnen til å huske øker når flere sanser påvirkes, dette kan brukes både i læring og merkevarebygging. Målet var å skape kunnskap om punktskrift. Prosjektet utforsker også hvordan våre fem sanser kan gjøre en merkevare mer tilgjengelig og interessant for flere. Farger er tilpasset fargeblinde og gir enkel variantkoding for mennekser med deuteranopia, protanopia og tritanopia. Tekster er satt i henhold til blindeforbundets retningslinjer for kontrast og størrelse. Fontens former gir et vennlig uttrykk og reflekterer konseptets spill på prikker. All nødvendig informasjon står i blindeskrift. Pakningens femteelement tar også i bruk taktilitet, i tillegg er kjeksene designet for taktil læring. Det utforskes også hvordan lukt kan gi bedre navigering, der de originale prototypene ble designet slik at pakningens femteelement utsondret lukt om friksjon tilføres. For svaksynte kan man enkelt scanne Qr-kodene på baksiden for nettsider med tekst til tale. Henvisning til qr kode er vist med punktskrift og uthevet felt rundt kode.

Bidragsytere

  • Kristofer Hoffmann Schärer
    Grafisk Design