Queen Sonja Print Award

Sendt inn av
Kitchen/ NewWork
Kunde
Queen Sonja Print Award
Medieplassering
Det kongelige slott
Queen Sonja Print Award er en stiftelse etablert av HM Dronning Sonja, Kjell Nupen, Ørnulf Opdahl og Ole Larsen ved Atelje Larsen i Helsingborg. Formålet til stiftelsen er å skape interesse for og stimulere til utvikling av "papirbasert" kunst (grafikk). Dette skjer primært ved utdeling av et kunstnerstipend til unge lovende kunstnere innen sjangeren annenhvert år. Vår oppgave var å utvikle en visuell identitet for stiftelsen. For oss var det viktig å gjenspeile den gamle håndverkstradisjonen, som er på vei tilbake igjen gjennom yngre generasjoner kunstnere. Håndverket og prosessen er mer eller mindre felles for kunstnerne som vurderes for prisen, uansett deres respektive uttrykk og stil. Samtidig var det viktig at identiteten fremsto moderne. Logoen ble basert på et verktøy som alle grafikere er godt kjent med; pressen som legger trykk på matrisen mot papiret, og overfører farge (dyptrykk). Den kan også tolkes som en valse som brukes til påføring av farge i høytrykk-teknikken. Kopperfargen er relevant fra matriale matrisen/trykkplata er laget av, og kjemikalier fra tradisjonelle trykkerier.

Bidragsytere

  • Marianne Sæther
    Art Director
  • Torkel Bjørnstad Sveen
    Art Director
  • Rune Roalsvig
    Konsulent
  • Ellen Sørnes Hilleren
    Prosjektleder