Quo Infomercial

Sendt inn av
Therese Grønlund
Bacheloroppgave i Art Direction, visuell fordypning, Westerdals 2016. Quo er et fiksjonelt produkt som kan assosieres med merkevarer som Google og Amazon. Den satiriske “infomercial”-filmen for Quo befinner seg innen sjangeren spekulativ design og har som hensikt å sette et skråblikk på og stille spørsmål ved nyere teknologi med kunstig intelligens og nye former for reklame, informasjonsdeling, fri vilje og trenden innen selvhjelps-applikasjoner som guider oss gjennom hverdagen. Quo er utviklet som et svært virkelighetsnært og realistisk produkt, men med satirisk hensikt. I filmen er hvert eneste element fra fargebruk og rekvisitter til manuskript, logo, produkt og sjanger virkemidler som er nøye opparbeidet. De har hver sine åpenbare og mer skjulte metaforer og symboler. Dette gjør at filmen består av flere kommunikative “lag” - et bevisst grep for å åpne for ulik oppfatning og ulike refleksjoner som kan føre til spennende samtaler og debatt. Noen finner filmen ubehagelig og bevisstgjørende, andre får lyst til å kjøpe produktet uten å reflektere rundt prisen man faktisk betaler for et slikt produkt. Utstillingen er en forlengelse av reklamefilmen der man kan ta en titt på pulten til en som jobber hos Quo. I papirer og notater finner man nærmere informasjon om den satiriske filmens dypere metaforer og symboler, samt et innblikk i hvordan det kan se ut når andre merkevarer kjøper seg plass hos Quo og utspekulert sniker seg inn i hverdagen din gjennom applikasjonen.

Bidragsytere

  • Fay Montage
    Tekstforfatter
  • Lena Mari Edvardsen
    Annet (må beskrives)
  • Kjetil Bjørnevik
    Filmfotograf
  • Andreas Lie Trøften
    Lys
  • Pedro Sapatilla
    Lyd
  • Jonas Lien Svarstad
    Filmfotograf
  • Annette Lunde
    Annet (må beskrives)
  • Birgitte Hanssen
    Annet (må beskrives)