Rekrutteringskampanje for optometristudiet våren 2013

Sendt inn av
Coor Media
Kunde
Norges Optikerforbund Synsinformasjon
Rekrutteringen til optometristudiet har de siste årene vært dalende, og utdanningen har vært preget av stort frafall. Hovedmålet for kampanjen var å øke rekrutteringen med minst 10%, samt å stoppe frafallet. Budskap: Optiker – et praktisk og variert yrke med mulighet for flere karriereveier. Primærmålgruppe: Ungdommer 17–20 år, interessert i teknikk og det å jobbe med mennesker. Løsning: ”Bli optiker”. Kampanje rettet direkte mot målgruppen, med egen visuell identitet: Nettside, messemateriell, reklame hos optikere, og fotokonkurransen ”Ditt Øyeblikk”. Hovedtyngden av kampanjen ble rettet mot utdanningsmessene. Et team med engasjerte studenter ble håndplukket til å være med på alle messene i landet. En hovedoppgave var å skape oppslutning om konkurransen ”Ditt øyeblikk”. Studiebrosjyrer hos alle optikere i Norge og vi laget en kort presentasjon som optikere ga til alle 17–20-åringer som var inne til synstesting. For å hindre frafall før studiestart laget vi en effektiv kampanje rettet direkte mot de som hadde søkt. Resultat: Rekrutteringen til optometristudiet økte med 32%, og det måtte opprettes en ekstra klasse. Optikerforbundet har ikke sett så stort engasjement blant studentene på mange år. I motsetning til fjoråret har frafallet stoppet opp, og pr. dags dato er det ingen som har sluttet i studiet.

Bidragsytere

  • Kaja Means
    Tekstforfatter
  • Per Kristian Knudsen
    Ansvarlig hos kunde
  • Mari Skaug
    Planner
  • Michelle Hermandsen
    Kreativ leder
  • Mari Sandersen
    Grafisk Design
  • Christian Hushovd
    Prosjektleder
  • Kaja Means
    Fotograf
  • Christian Hushovd
    Grafisk Design