Rottenetter

1250 28819 original
1251 d71c3 original
1252 99f47 original
1253 2d796 original
1254 e426f original
1255 618a8 original
Sendt inn av
Hyper
Kunde
Nordisk Film / Paradox
Medieplassering
Nettannonser på VG 2 dager, Printannonser i VG 2 dager, 1 spot på vgTV 2 dager. All annen markedsføring var viral, og gjennom spillets egne sider.
Ville du selge sjela di for 250.000 kroner? Eller ville du velge det gode og gi bort 250.000 kroner til et samfunnsnyttig formål? Selger du sjelen må noen betale. Markedsføring av film i Norge består i all hovedsak av tradisjonell annonsering. Hyper Interaktiv ble våren 2009 kontaktet for å markedsføre den norske spillefilmen Rottenetter. Vår hypotese var: Om folk fikk leve seg inn i filmens univers, ville flere ha lyst til å se den. Med utgangspunkt i den internasjonalt etablerte spillsjangeren Alternate Reality Game, utviklet vi Rottenetter. En viktig forutsetning for at de største ARG-spillene oppnådde suksess var at de hadde en veldig bred målgruppe, og ekstremt høy interesse for produktet de reklamerte for. Vi trodde ikke at et ”tradisjonelt” ARGspill, for en helt ukjent film, ville få stor nok oppslutning i lille Norge. Derfor valgte vi å videreutvikle ARG-sjangeren slik at terskelen for å delta ble lavere, uten at dette skulle dempe engasjementet og realismen som et ARG-spill gir. Vi gjorde noen enkle grep for å øke tilgjengeligheten, og den største endringen var å bryte med ARG spillets mantra ”This is not a game”. Rottenetter fungerer slik: Du spiller spillet ved å løse oppgaver du får av sjefen din. For å løse en oppgave må man aktivt søke og sette sammen informasjon både på nettet, og i den virkelige verden. Når man finner svaret får man en kode som man taster inn på spillsiden. Kodene var enkle å kjenne igjen, da de alltid bestod av et dollartegn, 6 tall/bokstaver, og et hjerte til slutt. Les mer om spillet og resultater på www.hyperinteraktiv.no/rottenetter Takk til Stein B. Kvae (Paradox) og Morten Christoffersen (Nordisk Film) for å være modige kunder.

Bidragsytere

  • Rolf Risnes
    Prosjektleder
  • Lars-Petter Kjos
    Producer
  • Are Sundnes
    Art Director
  • Bård Hole Standal
    Art Director
  • Henning Sillerud
    Webdesign
  • Johannes Gorset
    Webdesign
  • Johannes Gorset
    Webutvikling
  • Jan Gustav Schaanning
    Webutvikling
  • Stian Garthus
    Webutvikling
  • Marcus Kjeldsen
    Annet (må beskrives)
  • Kulturmeglerene
    Annet (må beskrives)
  • Terje Gran
    Annet (må beskrives)
  • Are Sundnes
    Annet (må beskrives)
  • Lars-Petter Kjos
    Annet (må beskrives)
  • Rolf Risnes
    Annet (må beskrives)
  • Are Sundnes
    Annet (må beskrives)
  • Johannes Rummelhoff
    Annet (må beskrives)
  • Martin Ødegaarden Henriksen
    Annet (må beskrives)
  • Martin Ødegaarden Henriksen
    Tekstforfatter
  • Espen Christensen
    Annet (må beskrives)
  • Paradox
    Annet (må beskrives)
  • No Reel Film
    Annet (må beskrives)
  • Arik Zurabian
    Webutvikling
  • Bård Hole Standal
    Annet (må beskrives)