Rottenetter

1269 ba2f3 original
1270 6fbb6 original
1274 763a2 original
1275 a9d76 original
1277 afb92 original
1278 18452 original
1279 5f485 original
1280 c5b04 original
1281 ac326 original
Sendt inn av
Hyper
Kunde
Nordisk Film / Paradox
Medieplassering
Nettannonser på VG 2 dager, Printannonser i VG 2 dager, 1 spot på vgTV 2 dager. All annen markedsføring var viral, og gjennom spillets egne sider.
Ville du selge sjela di for 250.000 kroner? Eller ville du velge det gode og gi bort 250.000 kroner til et samfunnsnyttig formål? Selger du sjelen må noen betale. Markedsføring av film i Norge består i all hovedsak av tradisjonell annonsering. Hyper Interaktiv ble våren 2009 kontaktet for å markedsføre den norske spillefilmen Rottenetter. Vår hypotese var: Om folk fikk leve seg inn i filmens univers, ville flere ha lyst til å se den. Med utgangspunkt i den internasjonalt etablerte spillsjangeren Alternate Reality Game, utviklet vi Rottenetter. En viktig forutsetning for at de største ARG-spillene oppnådde suksess var at de hadde en veldig bred målgruppe, og ekstremt høy interesse for produktet de reklamerte for. Vi trodde ikke at et ”tradisjonelt” ARGspill, for en helt ukjent film, ville få stor nok oppslutning i lille Norge. Derfor valgte vi å videreutvikle ARG-sjangeren slik at terskelen for å delta ble lavere, uten at dette skulle dempe engasjementet og realismen som et ARG-spill gir. Vi gjorde noen enkle grep for å øke tilgjengeligheten, og den største endringen var å bryte med ARG spillets mantra ”This is not a game”. Rottenetter fungerer slik: Du spiller spillet ved å løse oppgaver du får av sjefen din. For å løse en oppgave må man aktivt søke og sette sammen informasjon både på nettet, og i den virkelige verden. Når man finner svaret får man en kode som man taster inn på spillsiden. Kodene var enkle å kjenne igjen, da de alltid bestod av et dollartegn, 6 tall/bokstaver, og et hjerte til slutt. Les mer om spillet og resultater på www.hyperinteraktiv.no/rottenetter Takk til Stein B. Kvae (Paradox) og Morten Christoffersen (Nordisk Film) for å være modige kunder.

Bidragsytere

  • Are Sundnes
    Annet (må beskrives)
  • Johannes Rummelhoff
    Annet (må beskrives)
  • No Reel Film
    Annet (må beskrives)
  • Paradox
    Annet (må beskrives)
  • Espen Christensen
    Annet (må beskrives)
  • Bård Hole Standal
    Annet (må beskrives)
  • Rolf Risnes
    Annet (må beskrives)
  • Lars-Petter Kjos
    Producer
  • Lars-Petter Kjos
    Annet (må beskrives)
  • Rolf Risnes
    Prosjektleder
  • Henning Sillerud
    Webdesign
  • Are Sundnes
    Art Director
  • Bård Hole Standal
    Art Director
  • Johannes Gorset
    Webdesign
  • Martin Ødegaarden Henriksen
    Tekstforfatter
  • Johannes Gorset
    Webutvikling
  • Terje Gran
    Annet (må beskrives)
  • Jan Gustav Schaanning
    Webutvikling
  • Stian Garthus
    Webutvikling
  • Marcus Kjeldsen
    Annet (må beskrives)
  • Kulturmeglerene
    Annet (må beskrives)
  • Are Sundnes
    Annet (må beskrives)
  • Martin Ødegaarden Henriksen
    Annet (må beskrives)
  • Arik Zurabian
    Webutvikling