Sara Nordheim - En permanent utstilling

Sendt inn av
ANTI AS
Kunde
UNICEF Norge
Medieplassering
TV, Facebook og egne nettsider
Problem: I 2019 delte norske foreldre i gjennomsnitt 1165 bilder av barnet sitt på sosiale medier innen en alder av 12 år. Det vil si at barna som ble født året facebook kom (2007) vil bli møtt av over 1000 bilder av seg selv når de blir gamle nok til å opprette sin egen bruker i 2020. Hvordan kan vi formidle omfanget av dette tallet på en emosjonell måte til norske småbarnsforeldre? Løsning: Vi illustrerer følelsen av å "logge på for første gang" som ung tenåring i dag, ved å la en 12-åring besøke en gigantisk permanent utstilling med bilder fra sitt eget liv. Håndverk: Vi ønsket å fremkalle en så autentisk følelse som mulig hos barnet. Derfor samlet vi ekte bilder av henne fra foreldrenes sosiale medier, helt tilbake fra da Facebook kom i 2007. Til sammen fant vi ganske riktig over 1000 ekte bilder fra jentas barndom på nettet. For å skape et flyktig univers som tangerer mellom det digitale og det virkelige, utviklet vi et helt spesielt sett og en unik software spesialdesignet for å kuratere hallen på Henie Onstad med animerte bilder - live. Det var avgjørende for budskapet at produksjonen kunne skape en følelse av bilder som eksisterer i virkeligheten selv om de er digitale. Kravet til softwaren var derfor at den skulle kunne prosjektere og kuratere bilder i bevegelse basert på en digital database i "real time" - slik at vi kunne få en ærlig og autentisk reaksjon fra barnet som skulle tre inn i utstillingen om sitt eget liv. I tillegg måtte softwaren tillate at hastigheten på de flytende bildene kunne justeres umiddelbart etter kameraets bevegelser. Den ferdige softwaren henter automatisk bilder fra en digital base og prosjekterer dem ut i rommet. Dette skjer ved bruk av en algoritme som gjør at bildene plasseres tilfeldig men balansert, slik at noenlunde like bilder med samme utsnitt blir plassert langt unna hverandre, og ulike bilder i nærheten av hverandre. Med en spesialutviklet digital løsning som dette fikk vi et helt unikt sett med lysende private barnebilder som vokste, fløt og bevegde seg rundt i rommet - like uhåndterlig som på internett. For å understreke den uhåndgripelige følelsen av ville bilder på nettet ekperimenterte vi også med å prosjektere gjennom 4 transparente takhøye stoffstykker. Med denne originale riggen oppnådde vi en slags "parallax"-effekt der de prosjekterte bildene glir over hverandre men ligger på samme akse, som om de er duplisert bakover og vi kun går forbi som en observatør. En avart av dette kunne vært skapt i postproduksjon, men det ville ikke gitt oss den samme taktile følelsen av digitale pixler som møter virkelige flater.

Bidragsytere

  • Sollin Sæle
    Annet (må beskrives)
  • Per Berge Moe
    Annet (må beskrives)
  • Tom André Engli Andersson
    Annet (må beskrives)
  • Hildegunn Holtet
    Prosjektleder
  • Kristin Holst Grimstad
    Konsulent
  • Sigve Aspelund
    Annet (må beskrives)
  • Caroline Werring
    Annet (må beskrives)
  • Hege Svendsberget
    Annet (må beskrives)
  • Martin Iversen
    Annet (må beskrives)
  • Daniel André Antonsen
    Annet (må beskrives)
  • Void
    Annet (må beskrives)
  • Pxlr
    Annet (må beskrives)
  • Jan Tørresen
    Annet (må beskrives)
  • AURORA / Petroleum Records
    Annet (må beskrives)
  • Fullstakk
    Annet (må beskrives)
  • Kristoffer Eidsnes
    Grafisk Design
  • Per Erik Jarl
    Annet (må beskrives)
  • Christian Hygen
    Annet (må beskrives)