Innvendig kollektivreklame sendte nytt norsk band til himmels på en snau uke

Ga bort gratis reklameplass til unge rockere: For å promotere JCDecaux’ reklameflater på kollektiv transport lagde Publicis Kitchen en kampanje med det ukjente norske rockebandet Drakånis.

Drakanis kfx

JCDecaux har i den siste tiden jobbet tett med reklamebyrået Publicis Kitchen for å revitalisere og tydeliggjøre effekten av en litt glemt juvel i utendørskanalen – nemlig reklameflatene som annonsørene kan benytte inne i alle T-banevogner, busser og trikker i hele Oslo-regionen.

– I stedet for å fortelle om fordelen ved å kommunisere på disse flatene, ble løsningen å bevise hvor bra effekt det kan gi kan gi, sier Hans Martin Rønneseth og Thomas Askim som står bak kampanjen.

De valget falt på å rette seg mot kulturtilbudet i hovedstaden, og i samarbeid med AKKS som driver talentutvikling for unge artister, fant det bandet Drakånis, som består av fire jenter fra 14 til 16 år.

– Det var flere ting som måtte ligge til rette, de måtte være unge ukjente, samtidig som de skulle være talentfulle, og heldigvis fant vi alt vi håpet på i Drakånis, sier teamet.

Forrige uke var bandet å se på 15 000 reklameplakater inne i mer enn 1000 busser, alle de gamle trikkene og i samtlige T-banesett i hele Oslo-regionen.

Drakanis band

Og resultatene lar ikke vente på seg. På få dager har bandet har blitt kontaktet av flere medier og booket på festivaler, kampanjen har blitt delt av profilerte personer og har skapt store diskusjoner i sosiale medier. De har gått fra 200 til 7000 månedlige lyttere på spotify,og nærmer seg 30.000 avspillinger. Og forhåpentligvis er det bare starten på resultatet av at bandet fikk plass til å vise seg.

– Vi kunne først ikke tro det var sant da vi fikk tilbud om å delta i denne kampanjen. Vi ønsker jo at flest mulig skal høre musikken vår, så dette var en mulighet vi ikke kunne si nei til. Tidspunktet var også perfekt ettersom vi allerede hadde planlagt å gi ut en EP på samme tid som kampanjen. Vi gleder oss til å vise alle hva vi har jobbet med!, uttaler medlemmene i bandet.

Bandet har fått designet en ny logo, og et egen photoshoot til kampanjen med en av Norges mest anerkjente artist-fotografer, Pål Laukli. Ide og konsept er utarbeidet av det kreative teamet Thomas Askim og Hans Martin Rønneseth, Aurora Wergeland har laget design for bandet, mens Haakon Dahl har vært konsulent og Susanne Solberg har vært prosjektleder. Jo-Øystein Slinde har vært ansvarlig fra JCDecaux

Andre involverte

P

Pål Laukli

Fotograf